Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

Bråket fortsätter mellan Stadium och H&M

Stadium vägrar ge sig – överklagar beslutet som gör att H&M får fortsätta att sälja Justin Biebers "Stadiumkollektion".

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Publicerad: 02 Augusti 2018, 06:33
Uppdaterad: 02 Augusti 2018, 07:50

Ämnen i artikeln:

H MStadium

Bråket om H&Ms Bieber-kollektion fortsätter.

Det har gått snart ett år sedan H&M lanserade kollektionen som givit upphov till bråket mellan H&M och Stadium. Kollektionen gjorde klädjätten tillsammans med med popstjärnan Jusin Bieber, i samband med hans ”Purpose the Stadium Tour”.

Kollektionen bestod bland annat av t-shirts och tröjor med ett stort ”S” på bröstet, i kombination med ordet Stadium i versaler. Detta fick sportvarumärket Stadium att surna till – som stämde H&M i början av året, för att ”uppsåtligen och med oaktsamhet” gjort intrång i Stadiums ensamrätt till sitt varumärke.

H&M frikändes emellertid från anklagelserna om varumärkesintrång av i Patent- och marknadsdomstolen i februari. I ett senare beslut i juli frikändes H&M även från så kallat medverkansansvar gällande dotterbolag som ska ha varit ansvariga för klädkollektionen.

Stadium ger sig emellertid inte, utan överklagar nu Patent- och marknadsdomstolens beslut att låta H&M fortsätta sälja kläderna.

Stadium kräver  en halv miljon i skadestånd, utöver ett vite på en miljon varje gång H&M använder sig av Stadiums varumärke, enligt Siren.H&M, å andra sidan, hävdar att de aktuella kläderna snart är slutsålda.

Ämnen i artikeln:

H MStadium

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.