Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

Bötessmäll för Voltaren-reklam

Publicerad: 7 Februari 2017, 15:49
Uppdaterad: 8 Februari 2017, 10:10

Läkemedelsföretaget Glaxo Smith Kline åker på storböter för sin marknadsföring av läkemedlet Voltaren gel.


Ämnen i artikeln:

Reklam

I en reklamfilm för produkten överdrivs läkemedlets effekter. Därmed strider företaget mot god branschsed. Det anser Informationsgranskningsnämnden (IGN), som nu delar ut böter på 400 000 kronor till läkemedelsjätten.

Framförallt är det en formulering om att preparatet söker sig till det inflammerade området som ifrågasatts.

I beslutet konstateras även att läkemedelsföretaget åsidosatt två tidigare beslut från Nämnden för bedömning av läkemedelsinformation (NBL). Därav den höga bötessumman, skriver IGN, som uppmanar läkemedelsföretaget att se över sin marknadsföring i framtiden.

Mikaela Åkerman

Mikaela.Akerman@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Reklam

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev