Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Marknadsföring

Bötessmäll för Voltaren-reklam

Läkemedelsföretaget Glaxo Smith Kline åker på storböter för sin marknadsföring av läkemedlet Voltaren gel.


Publicerad 2017-02-07 15:49

Ämnen i artikeln:

Reklam

Dela artikeln:

I en reklamfilm för produkten överdrivs läkemedlets effekter. Därmed strider företaget mot god branschsed. Det anser Informationsgranskningsnämnden (IGN), som nu delar ut böter på 400 000 kronor till läkemedelsjätten.

Framförallt är det en formulering om att preparatet söker sig till det inflammerade området som ifrågasatts.

I beslutet konstateras även att läkemedelsföretaget åsidosatt två tidigare beslut från Nämnden för bedömning av läkemedelsinformation (NBL). Därav den höga bötessumman, skriver IGN, som uppmanar läkemedelsföretaget att se över sin marknadsföring i framtiden.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.