Black Friday slår försäljningsrekord

E-handeln ser en omsättningsökning på tjugo procent under Black Friday.

Det populära begreppet Black Friday har inte gått många förbi. Med en ökning på 14 procent i antalet inköp och en omsättningsökning på 20 procent slog det de tidigare årens försäljningsrekord, enligt Dibs. Ökningstakten har inte varit lika markant som ifjol då omsättningen ökade med drygt 60 procent, men fynden och erbjudandena fortsätter att locka konsumenternas intresse. Kategorierna hobby, elektronik, skönhet och hälsa samt hem och möbler var de som gick bäst under handeln i år, uppger DI.

– Ökningstakten var lägre än tidigare eftersom det etablerats ett nytt fenomen i Black Week. Webbutiker kör på hårt redan från måndagen och konsumenterna hakar på. Hela Black Friday-fenomenet är mycket större i år eftersom det sträcker sig under en mycket längre tid, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Dibs, till Dagens Media.

Till skillnad från USA och England, ser man i Sverige en ökning framför allt inom e-handeln.

– I England och USA är det här mer ett butiksfenomen. I Sverige är det många butiker som inte omfamnat det här än, så de fysiska butikerna har faktiskt en möjlighet att omfamna och konkurrera med nätet.

Även i USA blev det en rekordartad handel. Siffror från Adobe Analytics visar att försäljningen ökade med 17,9 procent, där amerikanarna handlade för drygt 65 miljarder kronor.  

Det kommer ingen nedåtgående trend?

– För första gången kan jag se ett litet ”crack” där konsumenterna börjar reflektera över företags marknadsföring. Man blir irriterad på konsumenthetsen, dåliga erbjudanden och för hård marknadsföring – så det finns en liten mottrend som bubblar där nere, men webbutikerna ser en enorm försäljning under Black Friday.

Som Dagens Media tidigare har berättat har handeln lanserat allt fler köpfester. Enligt branschorganisationen Svensk Handel uppger 78 procent av handlarna att Black Fridays betydelse har ökat de senaste åren.

Publicerad 2017-11-27 10.31Uppdaterad 2017-11-27 10.35