Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

"Black Friday" i Tyskland stämmer Amazon

Nu kan samma sak komma att hända i Sverige. En Svensk verksamhet har nämligen hört av sig till patent-och registreringsverket och gjort en ansökan om att registrera varunamnet.

Alex Hartelius


Publicerad: 24 November 2017, 15:17
Uppdaterad: 24 November 2017, 15:21

Ämnen i artikeln:

Patent- och registreringsverketAmazonBlack Friday

Foto: Pixabay

ESM Magazine uppger att det kinesiska bolaget, Super Union Holdings Ltd, har ägt varumärket "Black Friday" i Tyskland sedan 2013.

Under 2016 licenserade de "Black Friday" till det österrikiska och tyska bolaget Black Friday GmbH, som på sin webbplats erbjuder säljare att marknadsföra sin försäljning under Black Friday.

Nu riktar Super Union Holdings ett varningens finger till andra tyska företag som använder begreppet "Black Friday" i sin marknadsföring. Bland annat anser de att Amazon använt namnet utan lov i sin tyska marknadsföring och har stämt företaget ett flertal gånger.

ESM Magazine uppger att företag som vill använda namnet måste söka licens hos ägaren.

I Sverige har nu en verksamhet i Malmö ansökt om att registrera varunamnet.

– I Sverige fick vi en ansökan i förrgår om Black Friday. Det är en sökande i Malmö som ansökt, säger Martin Berger, områdesjurist på patent-och registreringsverket.

Går det att registrera ”Black Friday” som varumärke i Sverige?

– Det har inte ens kommit upp till granskning, utan ligger i brevlådan.

Tiden får helt enkelt utvisa om en liknande situation kan uppstå i Sverige.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.