Billy McCormac: "Jag vill inte vara amerikanen på jobbet"

2018-05-12 08:00  
"Ibland blir det för många budskap på samma gång", säger Billy McCormac om svenska politikers kommunikation.

HELGLÄSNING. Billy McCormac har gjort sig ett namn som både pr-konsult, vd och politisk kommentator. I maj återvände han till Prime efter fem år som som vd för Fastighetsägarna. "Erfarenheterna man får på 'utsidan' stärker en i rollen som konsult. Man är alltid en del av Prime-familjen", säger Billy McCormac.

Kärleken förde Billy McCormac över Atlanten på 90-talet – och slumpen tog honom in i kommunikationsbranschen. Kulturkrock eller ej så var det absolut en lärdom han fick när han flyttade till Sverige.

– Den största och första lärdomen var att lära sig svenska på riktigt. Som amerikan eller engelsktalande behöver man inte lära sig svenska, man klarar sig. Men jag ville inte vara amerikanen på arbetsplatsen. Jag vill vara som alla andra. Ska man lyckas på riktigt i Sverige måste man vara väldigt bra på svenska. Annars kommer man aldrig 100 procent in i det svenska samhället. Det krävs hårt slit, svenska är inte ett lätt språk. Tro mig.

För fem år sedan lämnade Billy McCormac kommunikationsbyrån Prime för rollen som vd på Fastighetsägarna Stockholm. Ett riktigt prestigeuppdrag enligt honom själv. De senaste fem åren har han där drivit områden som social hållbarhet, stadsutveckling och digitalisering. Men nu återvänder han till Prime.

– Jag hade alltid planerat att lämna Fastighetsägarna efter 5 år som vd. Jag hade ett halvårs uppsägningstid och hade egentligen tänkt att jag skulle ta lite tid att kolla läget och se mig omkring. Jag blev kontaktad av Prime, som ville diskutera att jag skulle komma tillbaka, säger Billy McCormac och fortsätter:

– Man märker att det är många som gör annat och kommer tillbaka till Prime efter ett tag. Erfarenheterna man får på ”utsidan” stärker en i rollen som konsult. Man är alltid en del av Prime-familjen

Det blev ett bra erbjudande, förklarar han, och en bra plattform för att fortsätta driva de frågor han arbetat med de senaste fem åren. Det blev naturligt att återvända till Prime i det sammanhanget.

– Framförallt kommer jag arbeta med bygg och fastighet, stadsutveckling, digitalisering och social hållbarhet. Men även mobilitetsfrågor. Städer står inför en rad svåra utmaningar och alla dessa frågor hänger ihop. Förändringstakten i hur vi lever, bor, arbetar och reser går väldigt snabbt. Det gäller att se helheten i de här sammanhangen och inte bara fokusera på en bransch.

Vad tar du med dig från din tid på Fastighetsägarna?

– Jag kollade runt bland större fastighetsbolag innan jag slutade för att höra hur de upplever public affairs- och pr-konsulter. En röd tråd var ett att många kommunikationskonsulter inte på djupet förstår fastighetsägarens affär. Det är ganska komplext. För mig tog det ett par år att komma in i och riktigt förstå hur fastighetsbranschen fungerar. Det är en väldigt praktisk bransch och nya lösningar ska snabbt kunna implementeras i verksamheten, säger han och fortsätter:

– De vill inte ha stora “fluffiga pr-förslag.” För att kunna leverera behöver man förstå hur fastighetsbolag tänker och de utmaningar de står inför. Det var en stor lärdom för mig.

Vad kan svenska pr-byråer lära av amerikanska byråer?

– Nu har jag inte så stor erfarenhet av att sitta på amerikanska byråer, men jag tror att en del amerikanska byråer kan lära sig av de svenska. Här är man mer van vid att jobba tvärfunktionellt där olika practice-områden kan stötta varandra. I USA upplever jag att teamen är ganska silofierade, säger han och fortsätter:

– Här sätter man ihop projektteam med kompetenser från många olika practice-områden. Det är inte konstigt. Jag har förstått att utländska konsulter tycker det svenska sättet är befriande, men de undrar samtidigt hur det ska gå till. Vi kanske kan påverka dem.  

Billy McCormacs politiska intressen har dessutom gett honom möjlighet att agera politisk expertkommentator i bland annat SVT och SR. Han har sedan nästan 18 år tillbaka agerat expert och kommentator när amerikansk politik tagits upp i svensk media. Framförallt har han deltagit i SVT och SR, men har även gjort intervjuer med bland annat Dagens Opinion.

Är dina politiska erfarenheter något du inkorporerar i ditt arbete på Prime?

– Absolut. Jag är en inbiten politiknörd och tycker det är extremt kul. Att medverka i medier är också otroligt värdefullt ur ett konsultperspektiv. Man får en djup respekt för hur svårt det är att vara journalist och vad som krävs för att leverera i ett skarpt läge. Dessa erfarenheter tar jag med mig när vi hjälper kunder förbereda sig inför framträdanden.

Du kommenterade inför det amerikanska presidentvalet förut. Vad tror du är viktigt inför det svenska valet?

– Jag tror verkligen det hänger på tydlighet och tajming. Det Trump är bra på är att sätta fingret på ett samhällsproblem och skapa ett engagemang kring det problemet. ”Make America Great Again” är ju inget nytt påhitt. Clinton och Reagan använde samma slogan. Men nu slog det rakt in i hjärtat hos de amerikaner som känner att USA inte är vad det en gång var, säger han och fortsätter:

– Tycka vad man vill om honom, men Trump såg till att valet handlade om USA. Hillarys valrörelse handlade om Hillary. Det är en viktig lärdom för alla som sysslar med politisk kommunikation.

Vad tycker du om svenska politikers kommunikation i samband med valfrågorna?

– Ibland blir det för många budskap på samma gång. Man vill appellera till så många som möjligt. Däremot tycker jag att många partiledare är extremt skickliga kommunikatörer. Ur ett internationellt perspektiv håller de en väldigt hög nivå.

En motsvarighet till Trump tycker Billy McCormac inte finns i den svenska politiken. Trump är, för att uttrycka det milt, en unik företeelse. Men det finns politiker som säger vad de tycker och vågar ta smällar, menar han.

– Många pekar på Jimmie Åkesson som en duktig kommunikatör. Annie Lööf är också en politiker som är oerhört tydlig och rak. Centerns resa sedan det förra valet visar ett väljarna uppskattar hennes raka stil.

Om du fick rösta, vet du vad du skulle rösta på i Sverige?

– Ja jag vet vilket parti.

Christopher Karlsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Åsikter & debatt