Bilen – din nya mediekanal

2017-10-11 01:32  
Zenith:s amerikanska innovationschef Tom Goodwin var en av paneldeltagarna under seminariet om framtidens bilar. Foto: Janne Næss

DMA 2017. När bilen kör själv frigörs tid, som öppnar nya möjligheter att kommunicera.

Brad Berend är chefstrateg hos Center for digital future, och genomför en stor studie om framtidens transportsystem.

Han menar att vår syn på bilen som transportmedel är på väg att förändras för första gången på hundra år.

– Det är först nu det är tänkbart att inte äga en bil, säger han, och fortsätter:

– 29 procent av 18-24-åringar svarar att de kan tänka sig att inte äga bil. Om vi lägger till att det finns självkörande bilar är det hela 54 procent som kan avstå från att äga en bil.

Dåliga nyheter för bilindustrin, förstås – men, säger Brad Berend, det behöver inte vara bilindustrin som löser framtidens transportsystem.

– Varför kan inte transport skötas av ett mediebolag? Om du är sportfan kan det vara ESPN som servar dig, och samtidigt ger dig nyheter om ditt favoritlag – och du betalar genom att bli exponerad för marknadsföring.

– Jag tror att bilen kommer att bli en av de viktigaste miljöerna för marknadsföring.

Ryan McManus, grundare av AVE Automedia:

– Det är ingen slump att Google investerar så tungt i självkörande bilar, det här är tid som frigörs ur människor liv, när de inte längre kör själva.

Tom Goodwin är innovationschef på Zenith i USA, och något mer skeptisk:

– Man måste komma ihåg att det mesta inte förändras. Min känsla är att de som funderar kring det här med självkörande bilar mest kör på motorvägar utanför San Francisco – de har förmodligen aldrig kört bil i en toscansk by, eller sett snö för den delen, säger han och fortsätter:

– Människor har en usel, usel, usel fantasi om framtiden.

Brad Berend lyfter under den pågående &Then i New Orleans också fram bolaget Freebird, som erbjuder marknadsföring för restauranger och barer.

– Låt säga att en restaurang har dåligt med gäster på onsdagar, då erbjuder sig Freebird att köra dit dem i en gratis Uber. Baren betalar 10 dollar, som täcker resan, och tjänar 100 dollar på vad gästerna äter och dricker. Jag tror att kostnaden för transport kommer att närma sig noll i framtiden, säger han.

Janne Naess

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt