Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

Bildäck och ost – här är Sveriges mest rekommenderade varumärken

I Yougovs senaste mätningen av Sveriges mest rekommenderade varumärken är bara tre av tio företag på topplistan svenska. Hela fyra av tio varumärken är däckproducenter. Men listan rymmer också en svensk klassiker – västerbottensost.

Viktor Ek

viktor.ek@dagensmedia.se


Publicerad: 13 December 2016, 14:19
Uppdaterad: 14 December 2016, 12:53

Ämnen i artikeln:

Yougovvarumärkesstrategi

Yougov Brandindex har listat de tio mest rekommenderade varumärkena i Sverige och sammanställt dem i ”Brand Advocacy Rankings 2016”. Listan toppas av den finska däcktillverkaren Nokian, följt av den franska branschkollegan Michelin.

Ytterligare två däckproducenter finns med på listan – Continental (4) och Goodyear (7). Även tre bilmärken rankas högt: Volvo (5), Toyota (8) och BMW (10).

– Jag tror att säkerhetsaspekten, som däck och bilar ofta förmedlar, i kombination med att det är långsiktiga val gör att man är mer benägen att rekommendera däck och bilar. Och är man redan en befintlig långsiktig kund är det lättare rekommendera varumärket, säger Fredrik Molin, Business development manager, BrandIndex till Dagens Media.

På sjätteplats återfinns Västerbottensost och Avanza är den enda banken som har lyckats med att komma på topp tio över de mest rekommenderade varumärkena.

Om YouGov BrandIndex

I YouGov BrandIndex mäts 280 svenska varumärken dagligen. Varje dag genomförs 160 intervjuer bland allmänheten i Sverige som ger sin uppfattning av olika varumärken.

Data för undersökningen är ett samlat genomsnitt för samtliga intervjuer som gjorts på kunder till respektive varumärken/företag under perioden 1 November 2015 – 31 Oktober 2016. YouGov har endast räknat in varumärken som har uppnått ett minimum på 500 intervjuer under perioden.

Brand advocacy-poängen tas fram genom att respondenter tillfrågas: Vilka av följande företag/varumärken skulle du kunna REKOMMENDERA till andra? Och vilka skulle du rekommendera vänner, familj eller kollegor att UNDVIKA? En NetScore räknas sedan fram med positiva svar minus negativa svar på varje varumärke/företag.

Ämnen i artikeln:

Yougovvarumärkesstrategi

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.