Bella Goldman tar klivet upp inom Lidl

2018-09-26 07:30  
"Vad vi kan se hittills är att vi har förstärkt vårt kvalitetsbegrepp i stor utsträckning, vilket är oerhört värdefullt", säger Bella Goldman om det nya kommunikationskonceptet. Foto: Janne Naess

Bella Goldman, tidigare kommunikationsdirektör, har nu fått ansvar för att leda den nya sammanslagna marknads- och kommunikationsavdelningen hos Lidl. För Dagens Media berättar hon om nya jobbet och effekterna av kommunikationskonceptet "Allt annat är olidligt" som lanserades i maj.

Det var för cirka ett år sedan som Bella Goldman, då strategi- och kommunikationsdirektör på Lidl, berättade att man efter åren med utstickande reklamkoncept som ”Dill” och ”Le Bon” skulle göra ett varumärkesomtag och finna en enhetlig ”Lidl-röst”.

I samma veva valde man Volt som ny reklambyrå och i maj lanserades det nya kommunikationskonceptet ”Allt annat är olidligt”.

Konceptet togs fram under Bella Goldmans ledning, som nu har utsetts till marknads- och kommunikationsdirektör med uppgift att leda Lidls nya sammanslagna marknads- och kommunikationsavdelning.

– Jag har varit operativt involverad i marknadsföringen sedan början, det är svårt att inte lägga sig i marknadsföringen när man jobbar med kommunikation. Men min nya roll formaliserades under sensommaren, och vi har valt att ligga lite lågt med att berätta om den till dess att alla medarbetare har varit ordentligt informerade, säger Bella Goldman till Dagens Media.

Hur känns det att ha fått den här nya rollen?

– Sammanfattningsvist kan man säga att det är jätteroligt – och jättemycket jobb. Det är nästan som en dröm som blir sann att få jobba med ett sådant fantastiskt varumärke, en underdog som får vara rebell, med ett superhäftigt kompetent team som varje dag jobbar för förändring. Man kan inte ha roligare på jobbet.

Anledningen till att Lidl nu väljer att slå samman marknads- och kommunikationsavdelningen är enligt Bella Goldman att man har insett värdet och den affärsmässiga effekten av att integrera de två områdena.

– Och det är egentligen inget nytt under solen. Men Lidl har historiskt inte varit kända för att vara kommunikativa, men när vi nu har börjat bli det kan vi se tydliga effekter såsom att journalistkåren har blivit schysstare mot oss.

När Lidl valde nya byråer gav Bella Goldman de i uppdrag att jobba integrerat med framtagandet av det nya konceptet, utan att alltid ha Lidl som kund närvarande. Det handlade om att hitta en och samma röst att jobba med både extern och internt, och att med kommunikationskonceptet förklara vad som är Lidl.

– Det är inget koncept som handlar om pris och produkt, utan som försöker beskriva Lidl utan att be om ursäkt och utan att försöka vara någon annan än vilka vi är. Det är det som har varit min ambition med konceptet – med anledning av allt det fantastiska jobb vi gör internt ska vi sluta be om ursäkt för oss och sluta härma.

Vilka effekter kan ni se av konceptet så här långt?

– Jag vill ge det här konceptet – eller manifestet – lång tid på sig. Det här är ju någonting som vi ska prata om under lång till framåt, även om vi självklart ska utveckla det och göra nya uttag inom det framåt. Men vad vi kan se hittills är att vi har förstärkt vårt kvalitetsbegrepp i stor utsträckning, vilket är oerhört värdefullt. Innan visste alla att Lidl sålde livsmedel och att priserna var låga, men hade inte riktigt koll på vad vi faktiskt sålde. Nu har vi ökat kännedomen om vår kvalitet.

Bella Goldman säger att Lidl även har kampanjat ganska aggressivt kring sina temaveckor, exempelvis när man har finska eller franska veckor, vilket har varit effektivt i försäljningsperspektiv när det gäller de delarna av Lidls sortiment.

– En av våra utmaningar har ju varit att kunderna inte har vetat om att de kan storhandla på Lidl och sedan komplettera hos konkurrenterna, och det ser vi också att konceptet har hjälpt till med. Inte minst har det gjort det mer socialt accepterat att handla på Lidl, det var inte länge sedan folk kunde ta med sig en medhavd påse. I vissa kundsegment – speciellt de som är medvetna kring hållbarhet – finns det idag en stolthet över att handla på Lidl, fortsätter hon.

En av de största behållningarna med kommunikationskonceptet på ett personligt plan, säger Bella Goldman är hur det har tagits emot internt av medarbetarna.

– Jag har fått mejl från medarbetare som jag aldrig har träffat som skickar bilder på sig själva i gruppformation med ”Allt annat är olidligt”-tröjor. Sådant visar att medarbetarna verkligen har förstått att det här konceptet är någonting annat än bara en kampanj. Jag har även haft medarbetare som kommit fram till mig och tackat för att de nu vet hur de ska försvara Lidl under en middag. Att ha hittat den där rösten är otroligt viktigt, och den ska höras när som helst vi kommunicerar.

Vad har ni för planer framåt nu under hösten?

– Vi kommer hålla i kommunikationskonceptet, det är fundamentet. Men vi kommer fokusera mer på vårt ordinarie sortiment, och visa bredden i det. Det är till exempel inte tillräckligt känt att vi har ett starkt svenskt sortiment. Men vi ska försöka göra det med samma tonalitet. Lidl är en kaxig underdog som pratar med små bokstäver. Vi behöver inte slåss.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Åsikter & debatt