Bea Åkerlund: "Kul att gå tillbaka till mina rötter"

Dagens Media träffar Bea Åkerlund på Ahouse i Stockholm. Foto: Alexander Donka

Med kollektionen för Ikea ville stjärnstylisten och modeaktivisten Bea Åkerlund pusha gränserna – som i det mesta hon gör. "Jag fick verkligen friheten att göra det jag gillar", säger hon till Dagens Media.

Fashion Week Stockholm är inne på sin andra dag, som till stor del präglas av stjärnstylisten och modeaktivisten Bea Åkerlund. Samarbetet med Ikea – ”Omedelbar” – blev känt redan förra våren, men det är först nu allmänheten har fått en försmak av kollektionen.

När Dagens Media träffar henne på Ahouse i Stockholm har hon för några timmar sedan medverkat i ett fashion talk, och därefter avverkat några intervjuer. I eftermiddag med start klockan 17.00 arrangeras en smygtitt av kollektionen på Noppes.

– Jag ville pusha gränserna lite, för det är det jag gör. Jag tycker att det finns en bra balans i kollektionen mellan mig och Ikea. Det kändes inte som att jag var tvungen att kompromissa, utan jag fick verkligen friheten att göra det jag gillar, men med en Ikea-estetisk. Dessutom är ju allt väldigt välgjort, men till Ikea priser, vilket känns jättebra, säger hon till Dagens Media.

I framtagandet av kollektionen utgick Bea Åkerlund framför allt från vad hon själv saknade, och från det hon behövde mer av. Hon beskriver att hon har 20 stycken av kollektionens klädhängare i sitt showroom, och hattlådorna kommer av att hon alltid fraktar med sig sina hattar på resor världen över. Skolådorna skapade hon för att hon älskar organisation. Och glasen handlar helt enkelt om att hon aldrig kan hitta de perfekta vattenglasen: de är alltid antingen för små eller för stora.

– Jag har alltid älskat inredning och designar väldigt mycket av de möbler som finns i våra hem och i mitt showroom The Residency Experience. Jag är en costume girl, så jag gillar kläder som är skräddarsydda och det faller in även på möbler. Min idé med kollektionen var att utgå från mig själv, och varenda grej finns det en baktanke med. Sedan baserade jag allt på mitt röda läppstift, som är min signatur-grej.

Vad det självklart för dig att göra ett samarbete med Ikea?

– Nu tycker jag att det är en självklarhet. Det känns extra roligt att göra ett samarbete med ett svenskt bolag. Jag är ju i princip amerikan, men jag har alltid tyckt att det är kul att gå tillbaka till mina rötter och är väldigt stolt över att vara svensk.

Vad har du för relation till Ikea sedan tidigare?

– Jag har alltid gått till Ikea. Jag har bott i Los Angeles de senaste 25 åren, men ibland när jag längtar hem går jag dit och tar en köttbullelunch. För mig har Ikea alltid varit ett ställe man går till och köper grejer som man inte trodde att man behövde. Det är ju väldigt praktiskt. Om man ska flytta hemifrån och behöver ett kök – då går man till Ikea. Allting finns ju där.  

Har du någon egen favorit-pryl ur kollektionen?

– Filten är något jag inte reser utan. Den skapade jag av det skälet att jag alltid fryser på flygplan. Jag förstår inte dem som flyger i shorts, jag har alltid jättemycket kläder på mig och filt, men fryser ändå. I den här kollektionen ville jag skapa en filt som var liten, som får plats i min resväska, och som var varm. Men jag tänkte även att det ibland är jobbigt att gå och bära på en filt, därför man kan "klippa" i min filt så den går att bära som en poncho.

"Det har alltid varit väldigt viktigt för mig att inredningen, den är nästan lika viktig som min styling", säger Bea Åkerlund till Dagens Media. Foto: www.IKEA.se/OMEDELBAR

Vad har du fått för reaktioner hittills?

– Än så länge har jag fått jättebra reaktioner. Jag har ju bjudit lite på den på min Instagram och folk verkar tycka mycket om den, vilket är jättekul.

Namnet ”Omedelbar” – vad betyder det för dig?

– Karin Gustavsson på Ikea som jag designade kollektionen tillsammans med föreslog det namnet. Det var det fösta namnet som kom på tal. Först var jag lite osäker, jag tänkte att det kanske var lite svårt att säga och undrade hur ska man säga det på ett bra sätt på engelska. Vi kollade på lite andra namn, men gick tillbaka till "Omedelbar". Till slut tänkte jag att jo, jag gillar ju snabba puckar, jag gillar instant gratification. Så på så vis representerar det mig bra.

Processen med att ta fram den här kollektionen – kan du dra några paralleller till ditt arbete med att ta fram en stil för någon av dina klienter?

– För mig är alla projekt lika. Det är till stor del samma process; man tar fram en idé, man tar fram en skiss, man tar fram prover och därefter har man den färdiga produkten. Det går till på samma sätt när man till exempel syr upp en klänning. Det är inte så stor skillnad mellan möbler och kläder, vilket jag insett nu när jag gjort möbelkollektion.

Har ditt intresse för inredning alltid funnits där?

– Ja, absolut. Det har alltid varit väldigt viktigt för mig att inredningen, den är nästan lika viktig som min styling. Jag är en sådan människa som inte kan koncentrera mig innan den plats jag ska jobba på är färdiginredd. Jag har precis flyttat kontor i LA, och märker att jag inte kan komma till ro förrän allt är på plats, och är precis som jag ser framför mig att det ska vara.

"Jag har från första början haft en klar vision av hur kollektionen ska se ut och hur jag ska förmedla den", säger Bea Åkerlund till Dagens Media.Foto: www.IKEA.se/OMEDELBAR

Vad är viktigast för dig när det kommer till inredning?

– Att den får mig att må bra. Att det känns tryggt. När jag flyttade från min gamla lokal lämnade jag också min gamla utsikt med Hollywood-skylten, och flyttade till en källare i princip. När jag först kom in där var det bara vitt och kalt. Det kändes inte alls bra. Jag målade allting svart, för det är en färg jag mår bra av. Jag blir lugn av svart, det gör rummet mysigt, lite som en koja. Det är min go to-färg. Man blir inte trött på den, den funkar med det mesta. Men belysning är också väldigt viktigt. Jag hatar för stark belysning, jag vill ha mys när jag jobbar. Därför måste jag alltid ha dimmers på alla lampor.

Reklamfilmerna som marknadsför kollektionen är väldigt häftiga – hur tänkte du i skapandet av dem?

– Jag har från första början haft en klar vision av hur kollektionen ska se ut och hur jag ska förmedla den. Det var klart i mitt huvud redan innan vi började. Och sen fanns det bara en människa som kunde göra filmerna, och det var min man Jonas Åkerlund. Jag blev jätteglad att han sa ja. Det jag är bra på gör jag bra, och det han är bra på gör han bra. Men vi har aldrig jobbat tillsammans på det här sättet förut, att jag står framför kameran och han på andra sidan. Men det kändes väldigt naturligt i och med att vi jobbat tillsammans i väldigt många år. På något sätt så vet jag hur han tänker. Om två kameror står på ett visst sätt, då vet jag hur han vill ha det. Vi gjorde 20 reklamfilmer på en dag, och stillbilder. Klarar man det så vet man vad man håller på med.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-01-22 15.46Uppdaterad 2018-01-22 15.58

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: