Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Marknadsföring

ATG: ” Utredningen saknar kraftfullt konsumentskydd”

Publicerad: 31 mars 2017, 11:33
Uppdaterad: 31 mars 2017, 11:36

På fredagen presenterade regeringens särskilde utredare sitt förslag på en ny licensreglerad spelmarknad. Till Dagens Media kommenterar ATG:s marknadschef Sten Andersen utredningens förslag.


Under pressträffen konstaterade civilminister Ardalan Shekarabi att det i nuläget inte finns något konsumentskydd i Sverige: Staten har förlorat kontrollen över marknaden.

– Nu har vi en chans att återta den, sade han.

ATG:s marknadschef Sten Andersen instämmer och säger till Dagens Media att utredningens förslag har både plus och minus.

– Först och främst är det bra att de har levererat ett så komplicerat material på en så kort tid.

– Vi kommer att få en spellicens som omfattar alla spelaktörer, vilket jag tror att samhället kommer ha stor nytta av. Alla kommer att betala skatt, ha samma marknadsföringsregler och behöva bete sig på samma sätt.

– Sedan tycker jag naturligtvis att det är viktigt att vi får konkurrera på samma villkor. Idag betalar vi, efter vinster, 80 procent av intäkterna i skatter och avgifter medan våra konkurrenter inte betalar någonting alls.

Samtidigt påpekar Sten Andersen brister i utredningen.

– Det saknas kraftfulla åtgärder vad gäller konsumentskydd. Idag finns inget krav på konsumentskydd för icke-reglerade bolag. Förvisso kommer det nu att bli bättre, men de kraftfulla åtgärderna som skyddar konsumenten är inte med i utredningens förslag. Det saknas en riskklassificering, alltså att spel som ökar risken för spelproblem bör belastas högre avgifter eftersom de orsaker större samhällsproblem.

Vilka typer av spel tänker du på?

– Nätcasinon stod till exempel bara för 2 procent av allt spelande i fjol, men stod för 55 procent av dem som sökte hjälp för spelberoende. Liksom med alkohol, där man beskattas mer desto högre alkoholhalten är, borde man beskattas mer om spelet leder till större samhällsproblem.

– Vi hade också gärna sett en reglerad återbetalning. Alltså hur mycket pengar man får tillbaka på spel. Ju högre återbetalningen är, desto högre är risken att spela igen.

Inför licensregleringen har flera spelaktörer, inklusive statliga aktörer, ökat sina medieinvesteringar. Hur har ni resonerat kring det?

– ATG hade så sent som både 2012 och 2013 sjunkande omsättning. Vi har vänt utvecklingen och gjorde en rekordomsättning i fjol och blev Sveriges största bettingsajt.

– Det är klart att det inneburit ökade medieinvesteringar, särskilt eftersom vi har som ambition att bli störst i Norden. Självklart har vi också lagt en hel del på mer positionerande kommunikation och varit tydliga med att om man spelar hos oss så går det till en sport, och inte till ett bolag på Malta.

Viktor Ek

viktor.ek@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News