Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Marknadsföring

At Night startar digital talangjakt

Publicerad: 6 mars 2017, 08:09
Uppdaterad: 6 mars 2017, 14:14

Teamet bakom Avicii lanserar en digital talangtävling för att utse nästa världsstjärna. På den sociala plattformen Self Made ska fansen kunna rösta fram sin vinnare. Slutfasen av tävlingen kommer att sändas i Kanal 5.


Ämnen i artikeln:

Avicii

Allt fler artister startar sina karriär genom virala succéer. Därför lanserar nu gruppen bakom världsartisten Avicii, At Night, en ny digital talangjakt för att vaska fram Skandinaviens nästa stjärnskott.

På tävlingens sociala plattform Self Made kommer fans över hela världen under våren att kunna rösta på sina favoritbidrag. I år tar tävlingen endast emot skandinaviska bidrag, men redan till nästa år uppges målet vara att tävlingen ska vara global. Intresseanmälan öppnar den 6 mars och den 19 mars går tävlingen live.

– Världsartister som bygger sina varumärken på internet är en starkt växande trend med Justin Bieber, Shawn Mendes och Zara Larsson som utmärkta exempel. Med Self Made speglar vi den verkligheten genom att ge aspirerande artister verktygen att utveckla sina unika profiler via flera kanaler. Vi vill föra artisterna närmare fansen och låta dem ta makten över sin musik och sina varumärken, säger Louise Grandinson, Head of New Business At Night och ansvarig för Self Made-teamet, i en kommentar.

Efter sex veckor av virtuella auditions från Sverige, Danmark och Norge kommer 21 personer att gå vidare till utvecklingsfasen. Där kommer talangerna att få jobba med etablerade artister och influencers för att utvecklas så mycket som möjligt. Därifrån skickas 12 kandidater vidare till Stockholm för studio- och livesessions.

Det som står på spel för vinnaren är ett skivkontrakt, management, 25 000 US-dollar, samt låtar skrivna av svenska stjärnproducenter som John Martin, Carl Falk och Rami Yacoub. Personer som bland annat ligger bakom hits åt Swedish House Mafia, Britney Spears, One Direction och Nicki Minaj.

– Vi jobbar ständigt för att bryta ny mark och skapa de bästa möjligheterna för kreatörer att slå igenom bruset i dagens snabbfotade medieklimat. Med första säsongen av Self Made låter vi musik- och sociala mediebranschen samverka så att artister kan förädla sig själva – och undvika att falla in i en paketering som inte är äkta. Self Made har potential att på riktigt bygga nästa världsstjärna, flera gånger om, säger Ash Pournouri, Aviciis manager och grundare av At Night.

Tävlingens plattform också fungera som en plats för intervjuer, reportage och interaktion mellan artister och fans.

Finalen av Self Made kommer att sändas i Kanal 5, samt på digitalt på DPlay, senare i vår.

Mikaela Åkerman

Mikaela.Akerman@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Avicii

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News