Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

Arla utsett till årets stjärnvarumärke

Yougov och Indikat har utsett Arla till Årets stjärnvarumärke 2017. Det innebär att styrkan i Arlas varumärke ökade allra mest under det senaste året jämfört med andra varumärken på den svenska marknaden.

Christopher Karlsson

christopher.karlsson@dagensmedia.se


Publicerad: 20 Februari 2018, 14:45
Uppdaterad: 20 Februari 2018, 14:45

Ämnen i artikeln:

ArlaYougov

Att visa upp böndernas och kornas miljö ska ha stärkt Arlas varumärke, menar Indikat.

Indikat följer regelbundet 35 ledande varumärken i Yougovs varumärkesmätning Brandindex. I år är det Arlas varumärke som har haft den mest positiva utvecklingen.

En framgångsrik satsning på konceptet Böndernas eget mejeri är ett skäl till kundernas förbättrade attityd mot Arla, menar Indikat. Konceptet låter bland annat bönder agera talespersoner och reklampelare för Arla och Arlakon.

– Det primära syftet med våra marknadsaktiviteter det senaste två åren har varit att gå tillbaka till våra rötter och låta bönder berätta om Arla som bondeägt kooperativ, säger Ann Freudenthal, ansvarig för varumärket på Arla Foods till Indikat, i ett pressmeddelande

Enligt Brandindex var Arlas genomsnittliga index 26,5 under 2017 jämfört med 18,7 året innan. I praktiken motsvarar det att omkring 300 000 svenskar fick ett bättre intryck av Arla. Det är också ca 250 000 fler personer än året innan som kan tänka sig att rekommendera Arla. 

Arla var däremot Konsumentverkets fjärde mest anmälda företag i reklamsammanhang, med 87 anmälningar gällande vilseledande marknadsföring. Enligt kommentar från Konsumentverket handlar det till stor del om att många är missnöjda med hur Arla gör reklam för sina produkter.

Norwegian, Volkswagen och Lidl var de varumärken som främst utmanade Arla om titeln Årets stjärnvarumärke 2017.

Ämnen i artikeln:

ArlaYougov

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.