Marknadsföring
Arboga öl vurmar för naturen
Publicerad: 25 april 2017, 05:30
Uppdaterad: 25 april 2017, 07:33
Arboga öl:s nya kommunikationsmanér. Foto: Gustav Wiking
Ölmärket bygger sin nya kommunikationsplattform på längtan efter frihet och natur: "Ofta är frihetskänslan associerad med naturen – att vandra, fiska och jaga. Vid just dessa tillfällen passar svensken gärna på att avnjuta en öl", säger Marcus Friari som är varumärkesansvarig.
Ämnen i artikeln:
Abby priestDu missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Arboga öl lanserar i dagarna sin första kampanj signerad reklambyrån Abby Priest, som de samarbetat med sedan årets början. Byråns uppdrag bestod i att mejsla fram bryggeriets nya kommunikationsplattform och kommunikationsmanér. Varumärkesarbetet har utgått ifrån taglinen ”Frihet sedan 1365”, och tar avstamp i sökandet efter en frihetskänsla och ett lugn i vardagen.
– Ofta är frihetskänslan associerad med naturen – att vandra, fiska och jaga. Vid just dessa tillfällen passar svensken gärna på att avnjuta en öl, säger Marcus Friari, som är varumärkesansvarig för Arboga öl på Galatea.
I veckan inleds den första fasen av lanseringen i TV och print, för att sedan fortsätta i sociala kanaler.
– Arboga Original har en stark position i främst i Sveriges regionala delar, och förhoppningen är att det nya kommunikationskonceptet ska funka lika bra i storstadsområdena. Kärleken till natur ligger svensken varmt om hjärtat, oavsett var man bor. Och att koppla av vid brasan, på isen eller på bryggan med öl, säger Marcus Friari till Dagens Media.
Marcus Friari, Varumärkeschef för Arboga Öl. Foto: Gustav Wiking
Marcus Friari.
Han fortsätter:
– Arboga Original är ett av de starkaste varumärkena inom sitt segment, och vi vill starka vår position ännu mer. Det är en roligt att jobba med en klassisk svensk ljus lager som står sig starkt, i en tid då trenden inom öl-segmentet är att vara nischad och specialiserad.
Oskar Hellqvist är Creative Director på på Abby Priest:
– Vi har genomfört ett varumärkesarbete där vi hittat en tydlig position och ett eget uttryck för Arboga. Resultatet är ett tecken på vår tid, en reaktion på det snabba samhälle som vi lever i. Arboga är ölet för människor som hittar friheten i ett enklare liv, nära naturen. Eller för människor som gärna skulle vilja leva så, säger han.
Arboga öl bygger reklamkoncept på kärlek till naturen. Foto: Gustav Wiking