Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Marknadsföring

Apple storsatsar på Siri med ny reklam

Publicerad: 24 Juli 2017, 09:14
Uppdaterad: 24 Juli 2017, 11:31

Bolaget försöker övertyga sina användare om röststyrningsfunktionens användbarhet med hjälp av ny reklamfilm med "The Rock" i huvudrollen.


Trots att röststryningsfunktionen Siri har funnits i alla Apples telefoner sedan 2011 har bolaget alltjämt svårt att få sina kunder att använda den.

I ett nytt försök att illustrera Siris olika användningsområden har bolaget därför nu gjort en tre minuter lång reklmamfilm där skådespelaren Dwayne Johnson, även känd som "The Rock", spelar huvudrollen.

I det påkostade klippet, som kan ses nedan, får tittaren följa med "The Rock" under en minst sagt hektisk dag där han bland annat tar kommandot över ett flygplan för att flyga till Rom och måla taket på det sixtinska kapellet, hela tiden med hjälp av Siri på ett eller annat sätt.

En studie genomförd av Creative Strategies visar att så många som 98 procent av alla smartphone-användare någon gång har testat en röststyrningsfunktion. Det är dock väldigt få som använder sig av detta regelbundet.

Studien visar att många känner sig obekväma med att använda röststyrning när de befinner sig bland andra människor, då det fortfarande inte känns helt naturligt att prata till en teknisk produkt såsom en smartphone eller surfplatta.

Enligt studien är det absolut vanligast att folk använder Siri när de sitter själva i en bil och inte har samma möjlighet att använda händerna - och inte heller har någon som lyssnar på vad de säger.

Redaktionen Dagens Media

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.