Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

App får bakläxa – är inte preventivmedel

Natural Cykles får inte längre marknadsföras som preventivmedel.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Publicerad: 23 December 2015, 08:48
Uppdaterad: 23 December 2015, 08:48

Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

Fertilitestappen Natural Cykles, som har marknadsförts flitigt av flera bloggare, har tidigare fällts av Reklamombudsmannen för missvisande marknadsföring. RO ansåg då att det krävs mer forskning för att bevisa påståendet om att appen är en 99,9 procent säker preventivmetod.

Efter en granskning förbjuder nu Läkemedelsverket företaget att marknadsföra appen som ett preventivmedel, skriver Breakit.

Natyral Cykles har skickat ut ett mejl till appens användare där de meddelar att appen inte är 99,9 procent säker som skydd mot graviditet.

"Läkemedelsverket har förelagt oss att inte marknadsföra produkten som ett preventivmedel. Läkemedelsverket har förelagt oss att inte marknadsföra produkten med påståenden om att en grön dag är en icke fertil dag. Läkemedelsverket har förelagt oss att inte marknadsföra att en grön dag är 99,9% säker", skriver man i mejlet, enligt Breakit.

Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.