Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Marknadsföring

Annonsrådet lanserar jämställdhetspanel

Publicerad: 9 Mars 2018, 08:42
Uppdaterad: 9 Mars 2018, 08:54

Amanda Oxell, grundare av Annonsrådet, och Tobias Franzén på The Amazing Society. Foto: Janne Naess/Pressbild.

Ska hjälpa byråer att säkerställa att de kommunicerar jämställt och inkluderande.


Under gårdagen presenterade Annonsrådet sin nya jämställdhetspanel. Och tanken är att den ska nyttjas av byråer, annonsörer och andra aktörer vilka har behov av att säkerställa att deras kommunikation är jämställd och inkluderande.

– Den som från början efterfrågade en sådan här lösning var The Amazing Society. Idén kom från dem och de är måna om att resten av branschen också ska få möjligheten att använda lösningen vilket vi ser som något enormt positivt, kommenterar Amanda Oxell, grundare av Annonsrådet.

Panalen kännetecknas utav kulturell och etnisk mångfald, och är tänkt att användas av byråer, annonsörer och andra aktörer som har behov av att säkerställa att deras kommunikation är jämställd och inkluderande.

Aktörerna ska kunna beställa en granskning av sina koncept, kampanjer eller produktioner, som sedermera alltså granskas utifrån en av Annonsådet framtagen struktur. Undersökningen utförs digitalt och efter granskning får beställaren ifråga en sammanställning av de svar som kommit in från panelen och tillgång till de enskilda svaren från medlemmarna.

Tobias Franzén, vd på The Amazing Society:

– Vi har arbetat länge med att etablera en hög nivå av medvetenhet internt samt en kultur där vi diskuterar frågor kring jämställdhet och mångfald. Det gör att vi kan erbjuda en kompetens att skapa syftesdrivna insatser i tillägg till vår marknadsföringskompetens, säger han i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Ett led i detta har hela tiden varit att emellanåt ta hjälp utifrån i och med att även de mest engagerade kan bli hemmablinda. I Annonsrådet har vi hittat en perfekt partner att kunna validera idéer, koncept och uttag, utifrån ett jämställdhetsperspektiv.

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.