"Annonsörer är inte brutala nog – förstår inte vad datan säger dem".

2017-08-06 09:52  
Jesper Åström. Foto: Pressbild

HELGLÄSNING. Hallå där Jesper Åström, digital taktiker och strateg, som just släppt en bok om viral marknadsföring..

..hur har sommaren varit?

- Jag har varit och jobbat i Tokyo i sommar med ett transformeringsprojekt inom läkemedelsbranschen. Det handlar om en förflyttning från att vårda sjuka personer till att hålla folk friska. En förflyttning som görs möjlig med digitala redskap. Så, jag har inte setts utomhus så mycket som jag skulle velat, men det tar jag igen till julen.

Din nya bok " The System" handlar om viral tillväxt. Vad innebär det och hur gör man viral marknadsföring?

- Det är en metod och mekanik för att skapa tillväxt genom människor och användare. Den handlar om de sociala belöningssystem och beteenden som gör att folk vill prata om det du vill att de ska prata om.

- Sen tar den hänsyn till tekniken som är i konstant förbättring och förändring. Tekniken blir mer som oss människor, och det är därför bra att lära sig behandla den som en person med inflytande snarare än att se den som en plattform där man kan lägga upp format.

- Det handlar om att kommunicera genom människor, snarare än till människor. Små, små handfasta grepp och synsätt för att bli bättre på det. Det är vad jag vill kalla viral marknadsföring.

Vad är ditt bästa tips till landets marknadsavdelningar inför hösten?

- Det viktigaste är att hålla inne circa 30 procent av marknadsföringsbudgeten till oförutsedda satsningar. Du kan inte lägga alla dina pengar bundna i en medieplan. Du måste ha pengar att aktivera sådant som funkar med.

- Det som kommer därefter handlar om att tänka marknadsföring i två steg. Det kan vara så att du i ditt analysverktyg ser att exempelvis en bloggare skickar trafik till dig som konverterar till 50 procent. Då är det bättre att lägga pengar på att sponsra upp den bloggarens inlägg än att marknadsföra din egen sida direkt då bloggaren på ett bättre sätt förbereder användaren för ett köp.

- Jobbar du inom corporate-kommunikation bör du lägga fokus på att bli riktigt duktig på att berätta historier i videoformat. Våga sedan ta ut svängningarna och låt personligheter få plats.

- Jobbar du med B2B så ska du lägga dina pengar på att utveckla det "automatiska" content som levereras baserat på vad en användare gör på din webbplats. Dvs. det innehåll som kan underhålla och värma upp ett kallt lead och göra den sugen på en kontakt.

..och vad är det vanligaste misstaget annonsörer gör i sin "digitala transformation" ?

- Man vågar inte avbryta annonsering när den fått önskvärd effekt eller bevisligen inte fungerar. Det går fort att se när man köper skittrafik. Då har du egentligen bara två val: 1. Optimera hela trafikflödet eller 2. Stäng ner och satsa pengarna på annat. Samma scenario händer när en källa som brukar leverera bra, plötsligt börjar leverera sämre - det vill säga, när det inte finns mer bra trafik att hämta där genom. Annonsörer brukar inte vara brutala nog. Ofta på grund av att de inte förstår vad datan egentligen säger till dem. Den digitala transformationen har inneburit ett överflöd av verktyg som kan hjälpa oss. Att inte sätta sig in i dem är ett enormt misstag då det finns stora pengar att tjäna.

- Sen är pascificering ett stort problem. Det vill säga att stora organisationer babblar mycket kring hur snabba och innovativa de är, samtidigt som de driver sina verksamheter som totalitära regimer internt. Avvikelser, misstag och "intraprenörskap" är inte lika häftigt i praktiken då det faktiskt ofta innebär att man gör fel.

- Till det kommer en övertro på att tekniken ska göra susen, utan att fokusera på storyn om storyn som gör storyn intressant. Det spelar ingen roll hur mycket programmatic du köper om du inte förstår hur du ska kommunicera mot de användare som nås.

Annars - vad har du på agendan i höst?

- I höst ska jag jobba som en tok och testa en ny modell för skalbarhet i ett globalt projekt. Sen ska jag sätta mig och lära mig Python och R ordentligt så att jag kan hämta in och behandla större datamängder helt själv – OCH så ska jag hitta tid att pussa på min tjej!

Janne Naess

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt