Annonsinvesteringarna i sociala medier snart större än i papper

Den globala andelen som läggs på annonsering i sociala medier kommer vara större än i dagstidningar vid år 2020. Det spår Zenith i sin rapport "Advertising Expenditure Forecasts".

Reklamutgifterna i sociala medier ökar med 20 procent per år och kommer vid 2019 vara värt 50,2 miljarder dollar, jämfört med 50,7 miljarder dollar för dagstidningar.

Vid 2020 kommer sociala medier ha gått om dagstidningar. Det spår Zenith i rapporten "Advertising Expenditure Forecasts", skriver CNBC.

Reklam på plattformar som Facebook och Twitter kommer att stå för 20 procent av all internetannonsering 2019, i jämförelse med 16 procent i år.

"Sociala medieplattformar har gynnats av en snabb anpassning till mobil teknik, som används till att bädda in sig i användarnas vardag. För många användare är sociala medier brännpunkten i det sociala livet så väl som huvudkälla till nyheter. Sociala medieannonser smälter sömlöst in i nyhetsflödet, och är mycket effektivare än avbrytande bannerformat, särskilt på mobila enheter", är analysen i rapporten.

Tillväxten i sociala medier-utgifter är en del av en bredare tillväxt i annonsbranschen.

Online video är ett annat snabbväxande område där annonsutgifterna växer med 18 procent per år, enligt Zenith.

2019 kommer reklamutgifterna på online video totalt utgöra 35,4 miljarder dollar globalt, att jämföra med prognosen för radio på 25 miljarder dollar.

Andelen av de globala annonsutgifterna som läggs på online video är däremot fortfarande långt ifrån andelen som läggs på tv-marknaden. Zenith spår att online video kommer utgöra en femtedel (18 procent) av reklamutgifterna i tv.

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2016-12-06 06.00Uppdaterad 2016-12-06 07.09