Annonser i musikstreaming står för miljardbelopp

2017-01-03 10:34  
Daniel Ek, en av Spotifys grundare. Foto: Pressbild

Group M spår att annonsmarknaden för streamad musik kommer stå för drygt 2 miljarder kronor.

Drygt 2 miljarder kronor kommer annonsmarknaden för streamingmusik stå för, enligt en rapport av Group M och Spotify. Det skriver Adage.

Tillsammans har de båda bolagen undersökt streamad mediekonsumtion. Enligt undersökningen sker över 60 procent av all streaming via mobila enheter och mycket av lyssnandet kan kopplas till användares humör och de ögonblick som de befinner sig i.

Enligt Group M kommer bland annat denna insikt leda till helt nya annonsbudgetar.

Inom några år spår bolaget att man kommer skapa annonser specifikt riktade till personer som exempelvis tränar på gymmet, lagar mat i köket eller står i duschen. Helt enkelt baserade på den plats och den sinnesstämning som personen befinner sig i.

Bolagen har undersökt lyssnandet i Sverige, Storbritannien, Kanada, USA, Australien, Tyskland och Frankrike. Totalt har 20.000 personer från de olika länderna deltagit i undersökningen.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt