Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Marknadsföring

Annonsen: "Pistskida för försiktiga tjejer"

Publicerad: 31 mars 2017, 05:03
Uppdaterad: 31 mars 2017, 07:15

Reklamombudsmannen fäller en skidannons för könsdiskriminering. "Ger intryck av att kvinnor är försiktiga och behöver lättåkta skidor", skriver RO i sitt beslut.


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenDagens Nyheter

Reklamen publicerades i en halvsidesannons på baksidan av Dagens Nyheter, med texten "Lättåkt pistskida för försiktiga tjejer. 140-158 cm".

Nu fälls annonsen av reklamombudsmannen.

"Texten 'Lättåkt pistskida för försiktiga tjejer' framställer kvinnor på ett stereo​typt sätt och ger intryck av att kvinnor är försiktiga och behöver lättåkta skidor, och att de därmed inte är lika bra skid​åkare som män." skriver RO Elisabeth Trotzig i sitt beslut.

Reklamen anmäldes av organisationen Sveriges kvinnolobby och tre privatpersoner. En av de som anmält ifrågasatte varför skidorna säljs till försiktiga tjejer istället för nybörjare av passande längd eller vikt.

Annonsören Pro Rider AB beklagar i sitt yttrande att den uppfattats som könsdiskriminerande. Men företaget hävdar att syftet aldrig har varit att diskriminera någon på grund av kön.

Företaget uppger att ordet "tjejer" har använts för att informera om att skidorna är speciellt utformade och designade för kvinnor och att ordet "försiktiga" valts för att det handlar om nybörjarskidor.

Mathias Asplund

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News