Anders Ericson lämnar Sveriges Annonsörer

UPPDATERAD. Anders Ericson slutar som vd på Sveriges Annonsörer – efter 19 år. "Det var inget lätt beslut, men det behövde tas", säger han till Dagens Media.

Anders Ericson började som vd för Sveriges Annonsörer i slutet av 1999. När han nu lämnar organisationen konstaterar han att det inte alls känns som nitton år har gått – snarare än tre.

– Om man inte jobbar i ett familjeföretag är nitton år egentligen en alldeles för lång tid. Jag har alltid begett mig till jobbet med snabba löpsteg tidiga morgnar och motvilligt tagit mig hem på kvällen och drivit det här företaget tillsammans med alla underbara kolleger. Men eftersom sommaren kände jag att lite av den där ivern och hungern börjar avta, säger Anders Ericson till Dagens Media.

– Jag började skriva min 21:a affärsplan nyligen, och kände att 20 får räcka. Det i kombination med att vi ska sätta igång ett stort förändringsarbete under hösten. När jag träffade delar av vår styrelse för ett tag sedan sa jag att jag kommer ha svårt att känna tillräckligt med engagemang för de utmaningar som väntar framöver. Jag tror att det är bra för både organisationen och våra medlemmar med en liten rockad. Det var inget lätt beslut, men det behövde tas. Skulle jag inte lämna nu skulle det bli nästa år och då känns det som en bättre tidpunkt nu innan strategiarbetet tar fart.

Vad kommer du minnas speciellt mycket från de här 19 åren?

– Naturligtvis hela den enorma förändring som branschen har gått igenom. Den har varit brutal på många sätt men också erbjudit väldigt mycket nya möjligheter. Det har många gånger varit otroligt svårt för våra medlemmar – men också för medierna och mediebyråerna – att riktigt förstå vad den digitala omställningen faktiskt betyder och förhålla sig till den. Det har gått så snabbt att så fort du lärt dig någonting nytt så sker ännu en förändring. Sedan kommer jag såklart minnas hur vi fått igenom en självreglering i form av Reklamombudsmannen och hur vi har drivit medietransparensfrågan.

Under den senaste tiden har Anders Ericson haft som roligast när han har jobbat internationellt i World Federation of Advertisers styrelse.

– Där har jag jobbat med människor från några av världens största bolag, så som Procter & Gamble och Unilever, vilket har varit otroligt stimulerande.

Vad ska du göra härnäst?

– Jag ska börja med att hjälpa en start up som jobbar med kosmetik att ta sig in på olika apoteksbolag. De riktar sig mot 65-plussare och jag föll pladask för deras erbjudande. Därefter vill jag gärna jobba i en intresseorganisation igen, men inom en annan bransch. Men jag brukar ju säga att Sveriges Annonsörer är som en sekt i positiv bemärkelse – har man en gång klivit in kommer man aldrig riktigt ut. Så jag kommer antagligen titta upp och hälsa på – medlemmar såväl som kollegor – även i fortsättningen också.

Arbetet med att rekrytera en efterträdare till Anders Ericson är påbörjad. Tillförordnad vd blir Sveriges Annonsörers förbundsjurist Tobias Eltell.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-09-11 12.35Uppdaterad 2018-09-11 14.13

Ämnen i artikeln: