Gå direkt till textinnehållet

Amazon nu tredje största annonsplattformen i USA

Det går bra för e-handelsjätten Amazon.

Amazon intar tredjeplatsen i jakten på de digitala annonspengarna i USA, enligt eMarketer.

Researchbolaget eMarketer slår fast att amerikanska annonsörer kommer lägga 4,6 miljarder dollar på Amazons plattform under 2018. Det skriver Adweek.

Det betyder att Amazon tar 4,1 procent av de totala annonsinvesteringarna i USA, och blir den tredje största digitala annonsplattformen i landet, direkt efter Facebook och Google. Amazon springer alltså för första gången om Oath och Microsoft.

eMarketer förväntar sig dessutom att annonsinvesteringarna i Amazon kommer öka med över 50 procent per år fram till 2020, då Amazon kommer plocka åt sig 7 procent av de totala investeringarna.

E-handelsjätten har dock långt kvar till de två giganternas nivåer – Google tar idag 37,1 procent medan Facebook tar 20,6.

Men framgångarna har har lett till att amerikanska byråer idag bygger hela avdelningar som är specialiserade på just Amazon.

– Dess starka grepp om konsumentbeteendet särskiljer Amazon från Google och Facebook på den digiala annonsmarknaden, vilket har gjort plattformen till ett attraktivit alternativ för annonsörer, säger Monica Peart, prognoschef på eMarketer, till Adweek.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-09-21 07.33Uppdaterad 2018-09-21 07.33

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: