Amazon lanserar bildbaserad shoppingtjänst

2017-07-20 10:20  

Senaste påhittet från den amerikanska shoppingjätten Amazon kallas ”Spark”, och är en Instagramliknande funktion med personifierade produktflöden.

Nyheterna har haglat tätt från den amerikanska e-handelsgiganten Amazon senaste tiden.

Tidigare i sommar stod det klart att företaget köpt den amerikanska livsmedelskedjan Whole foods i en affär som gick loss på närmare 14 miljarder dollar.

För bara några dagar sedan rullade Amazon ut en ny matleveranstjänst för utvalda kunder i USA. Tjänsten, som går under namnet ”Meal kits”, består av färdigpackade lådor med ingredienser till maträtter som kunden sedan lagar till hemma.

Shoppingjätten har också börjat med hemleverans av mat från restauranger, och utmanar därmed redan etablerade spelare på en markanden som Ubereats och Blue apron, rapporterar bland andra Business insider.

Och nu kommer alltså ”Spark”. Funktionen beskrivs som en köpbar feed av bilder, inspirerad av tjänster som Instagram och Pinterest.

Syftet med tjänsten ska vara att göra det lättare för kunder att upptäcka produkter. Den sägs också vara ett sätt att hämta hem en del av den sociala aktiviteten kring bolagets produkter som annars sker på andra plattformar, skriver Techcrunch.

Genom Spark ska kunder kunna publicera bilder på produkter de gillar, som andra sedan kan reagera eller kommentera på. Tjänsten skulle kunna ses som en förlängning av Amazons funktion "My Mix", med personifierade produktrekommendationer.

Spark har betatestats i ett par månader men lanseras nu brett för företagets Prime-kunder i USA. Än så länge finns den bara tillgänglig via företagets mobilapp, och inte via desktop.

Mikaela Åkerman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt