Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Marknadsföring

"Amazon – ett hot för svenska e-handlare"

Publicerad: 17 Maj 2018, 09:33
Uppdaterad: 17 Maj 2018, 09:49

Linn Tagesson, Nicklas Storåkers och Björn Påhlman Spenger frågas ut om Amazon och jättens betydelse för svensk e-handel av programledaren Claes de Faire under Stockholm Media Week. Foto: Anna Hållams

STOCKHOLM MEDIA WEEK. Nicklas Storåkers, Linn Tagesson och Björn Påhlman Spenger diskuterar vad jätten Amazons eventuella inträde i Sverige kan innebära för svensk e-handel och e-handlare.


Ämnen i artikeln:

Stockholm Media Week

Under Stockholm Media Weeks andra dag handlade en av punkterna om Amazons dominans inom e-handel i USA, samt vad ett eventuellt intåg på den svenska marknaden kan innebära för den svenska e-handeln.

Nicklas Storåkers, Pricerunner, Linn Tagesson, Babyshop, och entrepröneren Björn Påhlman Spenger diskurerade saken från scen.

På frågan om att det stämmer att Amazon ryktas till Sverige svarar Nicklas Storåkers:

– Jag vet att det stämmer och Amazon vet att det stämmer. Men att beslutet är fattat är inte samma sak som att de kommer att göra det.

– Men det finns skäl till att en stor marknadsplats kommer till Norden. För att det är bekvämt för oss.

På frågan om huruvida Amazon kommer att gynna den svenska e-handelsmarknaden eller inte går åsiketerna isär.

– Amazon skulle gynna andra e-handlare genom att vi börjar köpa mer online, säger Linn Tagesson på Babyshop.

Entrepröneren Björn Påhlman Spenger är av samma åsikt:

– På kort sikt tror jag att all onlinehandel kan gynnas av Amazon.

Men Nicklas Storåkers har en annan tanke:

– Amazon kommer att vara ett hot för e-handlare, men inte för den svenska e-handeln, säger han, men får mothugg från Linn Tagesson:

– Jag tror inte alls att e-handlare kommer slås ut. Vi är för specifika, säger hon från scen.

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Stockholm Media Week

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.