Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

Allabolag lanserar annonsformat med viewability-garanti

Publicerad: 18 September 2017, 11:07
Uppdaterad: 18 September 2017, 11:10

Bild 1/2  Allabolag lanserar två nya annonsformat med viewability-garanti, i både desktop och mobilen.

Allabolags nya format innebär att annonsören bara betalar för de annonser som visas enligt IAB's riktlinjer för viewability.


Ämnen i artikeln:

IAB

Frågan kring viewability har seglat upp som en av de viktigaste KPI:erna som kampanjer utvärderas på. Med anledning av det villl Allabolag möta upp medieköparnas önskemål om att redan innan köpet få veta vad de får ut av kampanjen i fråga om synlighet.

Därför lanserar man nu två nya annonsformat med viewability-garanti, i både desktop och mobilen.

De nya formaten innebär att annonsören bara betalar för de annonser som visas enligt IAB's riktlinjer för viewability.

– Frågan kring viewability har blivit mer och mer central, för oss känns det viktigt att ta annonsörernas önskemål på största allvar. Med detta format skapar vi en lösning som både gynnar köparna samtidigt som besökarna får ett format som inte stör och stökar till annonsmiljön. Vi går mot färre format men som är mer relevanta, säger Sebastian Tibbling, ansvarig för display-annonsering på Allabolag, till Dagens Media.

Han lyfter fram den bitvis intensiva debatt som har först i viewability-frågan, där det finns många åsikter kring vad som ska gälla i desktop och mobil.

– Det är en debatt som ingen lär ha missat. För oss känns det självklart att jobba med den standard som i princip alla i branschen står bakom. Sen ser vi fram emot att mätningarna blir mer korrekta och att alla kan följa viewability-standarden till fullt ut. Nu tar vi ett första steg mot det.

Vad kommer det att innebära för annonsörerna?

– Trygghet. Nu vet köparna på förhand exakt vad de får. Inga överraskningar. Med den nya produkten garanterad-viewability får man garanterad synlighet.

Vad kommer de nya formaten att betyda för er?

– Responsen från våra kunder har varit väldigt positiv och i princip alla offerter för hösten innehåller formatet. Vi tror och hoppas att fler går samma väg och att vi kan sätta en standard för hur digitala medier köps och säljs. Vi kommer erbjuda formatet vid direktköp samt via Automated Guaranteed.

Formaten lanseras i mitten av september.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

IAB

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev