Få hela storyn
Starta din prenumeration
Marknadsföring
Publicerad: 18 Maj 2017, 15:13
Uppdaterad: 18 Maj 2017, 15:26
STOCKHOLM MEDIA WEEK. Här är alla segrarna – i topp placerar sig Arla.
På Chinateatern i Stockholm delades priserna i kategorin Årets kampanj ut under eftermiddagen.
Syftet med tävlingen är att belöna både annonsör och mediebyrå för ett "effektivt, disciplingoberoende och oväntat anslag".
Här är vinnarna i Årets Kampanj 2017:
Grand Prix
Annonsör: Arla
Kampanj: Yoggi Yalla Cup 2016
Tävlande byrå: Carat
Involverad partner: Nyheter24-Gruppen
Juryns motivering:
"Att kunna nå ut till unga män på unga mäns egen spelplan är vad många annonsörer har som målbild. Årets Kampanj är genomtänkt och bygger på en tydlig målgruppsinsikt och en fokuserad mediestrategi. Genom att utgå från vad målgruppen vill ha skapar annonsören ett eget innehåll och ett eget format där produkt och människa möts på ett lite oväntat, men ändå naturligt sätt. Årets Grand Prix-vinnare tog på sig den kreativa innovatörshatten och har lycktas engagera sin målgrupp över lång tid. De vände en negativ försäljningstrend och slog sina högt uppsatta försäljningsmål. Genom en stark stark kampanjidé, mot en tydlig målgrupp, visar man att man kommer att vara en spelare att räkna med på marknaden, i många år framöver. Grand Prix-vinnare i StockholmMediaAward, Årets Kampanj är Arla och Carat, för Yoggi Yalla Cup 2016."
Guld
Annonsör: SCA Hygiene Products
Kampanj: Libresse, Redfit
Tävlande byrå: Zenith
Involverad partner: Beachfront PR
Juryns motivering:
"Disruptivt och en friskt fläkt i en kategori som generellt kännetecknas av stereotyp och förutsägbar kommunikation. Ett varumärke som vågar driva en viktig fråga och skapa dialog. På ett modernt sätt har de fullt ut omfamnat branschglidningen för kommunikation mellan köpta, ägda och förtjänade medier. Målgruppen har äntligen fått något att känna igen sig i och identifiera sig med, med rejält ökad varumärkeslojalitet som bevis på att man lyckats. Man tar arbetet på blodigt allvar och vågar, vill och lyckas med att bryta tabun inom områden fyllda med fördomar och stereotypa uppfattningar – en stor eloge för det! Eller, som de själva uttrycker det: ”No blood should hold us back”. Grattis SCA Hygiene Products och Zenith! Årets Guld-vinst i StockholmMediaAward, Årets Kampanj går till Libresse, Redfit."
Silver
Annonsör: Unilever / Pepsodent
Kampanj: A smile really does change everything!
Tävlande byråer: Mindshare och OhMy
Involverad partner: Match Group
Juryns motivering:
"Med en lågintresseprodukt får man lite, eller inget, ”gratis”. Genom smart användande av data, kombinerat med en skarp insikt, ett slagkraftigt statement och ett skräddarsytt manér i en ny kanal, har annonsören lyckats både överraska och nå resultat. 17% ökning av de som kan tänka sig att köpa varumärket och en försäljningsökning på 25% talar sitt tydliga språk. Man har hittat en väg att inte swipas bort och visat att ett vitt leende kan förändra allt. Silver i StockholmMediaAward 2017, Årets Kampanj går till Unilever/Pepsodent samt Mindshare och OhMy för kampanjen ”A smile does change everything!”."
Niclas Rislund