Alex Schulman i kampanj mot diskriminering

2017-11-13 15:48  

Medieprofilen samarbetar med Lernia i kampanj mot diskriminering på arbetsmarknaden.

I tredje och sista delen av Lernias kampanj ”Alla förtjänar en chans till ett första intryck”, tar utbildningsföretaget hjälp av Alex Schulman. Medieprofilen medverkar i en film tillsammans med Yasmin Nilsson, som själv har upplevt diskriminering på arbetsmarknaden.

– När jag var arbetssökande var det först när  jag bytte från helkroppsbild till porträttbild i mitt CV som jag fick påtagligt fler svar på min ansökan. Vid intervjun blev det en överraskning när arbetsgivaren såg min funktionsvariation, men då fick jag åtminstone en chans att visa vem jag är och vad jag går för, kommenterar Yasmin Nilsson.

Kampanjen lyfter hur faktorer som etnicitet, ålder och funktionsvariation påverkar en individs möjlighet att få ett arbete – eller att ens få komma på en arbetsintervju – och det finns även inom dessa kategorier en form av trakasserier på arbetsmarknaden.

Katarina Devell är ansvarig för frågor om mångfald och mångkultur på Lernia:

– Det är orimligt att en person som har rätt kompetens för ett jobb diskrimineras på grund av sitt namn, sin ålder eller en funktionsvariation. Det är ett problem, inte bara för individen utan för samhället i stort. Det råder idag brist på arbetskraft i Sverige och diskrimineringen gör att arbetsgivare riskerar att gå miste om kompetens och talang. Många fler arbetsgivare måste vara modiga och våga utmana sina fördomar, både för sin egen verksamhets och för samhällets skull, säger hon i ett pressmeddelande.

Lernia har i kampanjens tidigare filmer tagit draghjälp av bland annat mästerkocken Klara Lind.

 

Janne Naess

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt