Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

Åkestam Holst om Diamantnyckeln: "Ett pris som man inte tänker sig att man ska få"

Åkestam Holst med Ikea-kampanjen "The retail therapy" tilldelades Diamantnyckeln under Guldnyckeln i onsdags kväll. "Ett pris som man inte tänker sig att man ska få", säger Caroline Andersson.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 23 Mars 2017, 07:55
Uppdaterad: 23 Mars 2017, 07:57

Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstGuldnyckeln

Bild 1/2  Åkestam Holst kammade hem Diamantnyckeln. Byråns AD Caroline Andersson firar med Felicia Jensen, som utsågs till årets copy. Foto: Janne Næss

Åkestam Holst var byrån som gick hem med det prestigefyllda priset Diamantnyckeln under årets omgång av Guldnyckeln.

Byrån prisades för sitt arbete med Ikea-kampanjen ”The retail therapy” där Ikea möbler döptes om till Google-sökningar. Idén bygger på att göra relationsproblem på Google till relationslösningar på Ikea.

En diskmaskin fick exempelvis namnet ”Min tjej diskar aldrig” och en sax döptes om till ”Min son spelar för mycket”. Kampanjen väckte stor uppmärksamhet och omtalades även internationellt.

Felicia Jensen, copy på Åkestam Holst, är en av de som jobbat med kampanjen och som även utsågs till Årets copy för ”The retail therapy”.

– Det är jättestort att vinna en Diamantnyckel, jättestort för byrån, säger hon till Dagens Media under kvällen.

– Det är väldigt ärofyllt, fyller AD:n Caroline Andersson i och fortsätter:

– När det priset ska läsas upp zonar man ut lite för det är ett sådant pris som man inte tänker sig att man ska få. När vi fick det var det lite chockartat.

Felicia Jensen säger att hon från början inte hade förväntat sig att kampanjen skulle sträcka sig utanför Sveriges gränser.

– Jag trodde inte at den svenska melankolin skulle nå så långt, men det gjorde den.

Hur ska du fira ikväll?

– Jag ska fira genom att fortsätta göra det oroliga, roligt. Det låter kanske jättepretentiöst men det är det jag ska göra.

Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstGuldnyckeln

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.