"AI kommer bli ett krav inom influencer marketing"

2018-03-08 07:00  
Teamet bakom Cure startade sin resan 2013.

Cure Media tar hjälp av artificiell intelligens för att skräddarsy influencer marketing-kampanjer. "Små bolag som fortfarande jobbar manuellt kommer inte hänga med", säger Fredrik Linné, utvecklare och AI-expert på Cure.

Fredrik Linné är systemutvecklare och har specialiserat sig på maskininlärning på Stanford University. Hos influencerbolaget Cure Media, som har både mikroinfluencers och större profiler som Michaela Forni och Viktor Frisk i sitt stall, driver han teknikutvecklingen inom artificiell intelligens (AI).

– Idag använder vi AI i väldigt stora delar av vår verksamhet, och vi har internt tagit hjälp av tekniken i drygt ett år, säger Fredrik Linné till Dagens Media.

När Cure gör influencer-kampanjer är det mest intressanta inte den enskilda influencern, utan snarare dess följare. Genom att ta hjälp av maskininlärning ska Cure kunna profilera de följare som en viss profil har och kartlägga deras intressen, för att på så vis skräddarsy de kommersiella budskapen.

– AI-vertyget består av algoritmer som hittar viktiga punkter och detaljer hos följarna och därför kan vi kartlägga en hel grupps intressen. Genom att köra en kampanj genom vårt system, kan vi dessutom sätta en prognos över hur väl kampanjen kommer att prestera procentuellt redan innan lansering, och vilken influencer som kommer prestera bäst med det budskap annonsören vill få ut.

Ännu har Cure inte gått ut till varken kunder eller marknaden i stort om hur de använder sig av AI-tekniken. Men planen är att inom kort lansera en plattform där små och medelstora företag kan gå in och testa sitt budskap i Cures AI-system.

– Att lansera plattformen är ett sätt för oss att skala upp internationellt, säger Fredrik Linné.

Hur unikt är det att använda sig av AI inom influencer marketing?

– Det finns andra influencer-nätverk som använder sig av liknande marknadsplatser, men där finns ingen form av analys av varför en viss influencer faktiskt kommer funka för ett budskap eller inte.

Vad är fördelen med att jobba med AI inom influencer marketing?

– Det resulterar i bättre budskap till rätt influencers. Det blir budskap som är så skräddarsydda för influencerns följare som det bara går.

Finns det några risker?

– Absolut, just nu är det till exempel väldigt mycket GDPR (den nya datalagen som från den 25 maj ersätter personuppgiftslagen reds amn.) som ligger i fokus. Där jobbar vi för att anpassa oss utefter den nya lagen, och hur vi kan lagra personliga data på rätt sätt.

Tror du att fler influencer-bolag kommer satsa på AI framåt?

– Ja, det tror jag absolut. När vi släpper vår plattform är det rent utav nödvändigt för andra att satsa på AI för att de ska överleva. Små bolag som fortfarande jobbar manuellt kommer inte hänga med. Men konkurrenterna har inte reagerat så mycket på det här än, i och med att vi jobbar med det internt just nu har det inte märkts utåt.

Hur kan AI komma att förändra influencer marketing?

– AI kommer bli ett krav inom influencer marketing, för att kunna göra sådana här prognoser över hur kampanjer kommer presentera. Det är så framtiden ser ut.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt