Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Marknadsföring

"AI ett sätt att identifiera fake news"

Publicerad: 04 Juli 2017, 16:53
Uppdaterad: 13 April 2018, 14:11

Ather Gattami. Foto: Alexander Donka

ALMEDALEN 2017. Hallå där Ather Gattami, AI-konsult och återkommande debattör hos Dagens Media, som talade i Dagens Medias tält i Visby.


Ämnen i artikeln:

Almedalen

Vad pratade du om? 

– Jag pratade om artificiellt intelligens – lite om bakgrunden, och om varför det är så hett just nu. AI finns överallt runt omkring oss med plattformar som Facebook, Netflix, Spotify och Facebook. Det finns en uppsjö av exempel. Allt det här är något som händer idag, vi pratar inte om 50 år eller om vad som kommer att hända i framtiden.

Vilka är de största trenderna inom AI?

– Det finns tre grejer som varit hett de senaste fem åren och som har gjort att AI har exploderat. I och med digitaliseringen så har vi samlat på oss en massa data om oss själva, det som kallas “big data”. Det andra är att vi har väldigt stor kapacitet att utföra stora databeräkningar. Även om man är liten själv kan man köpa beräkningstjänster på dessa gigantiska företag för en väldigt liten peng.

Ather Gattami. Foto: Alexander Donka.

– Det tredje är att man har utvecklat metoder och algoritmer som är väldigt effektiva, framförallt det som man kallar neurala nätverk, där man i princip försöker anamma hur den mänskliga hjärnan fungerar. De har varit väldigt framgångsrika. Från att ha slagit människan i det kinesiska spelet “Go”, som man tidigare trodde att man var hundra år ifrån att kunna göra, till utveckling av nya produkter som autonoma bilar och botar som Apples Siri, Amazons Alexa och SEB:s Aida.

Har du gjort några andra spaningar här i Almedalen? 

– En sak som jag kom att tänka på när jag läste Almedalennumret av Dagens Media, är hur man kan använda sig av AI för att identifiera fejkade nyheter. I och med att en dator är så mycket snabbare och effektivare på att läsa igenom text på nätet och hitta information, så kan den väldigt “enkelt” kontrollera påståenden i realtid. 

Du pratade om hur så kallade “genetiska algoritmer” kan användas inom marknadsföring – vad innebär det?

– Den engelska kommunikationsbyrån Saatchi & Saatchi exempelvis har experimenterat med digitala reklambilder, där en kamera på skärmen analyserar reaktionerna och kroppsspråket hos de som tittar på reklamen. Beroende på vilka reaktioner reklamen får – om personer verkar tycka att den är rolig, tråkig, bra eller dålig – så anpassar den sig, eller muterar, utifrån olika varianter. Precis som en organism dör de varianter som får dålig feedback ut, medan de som får bra feedback utvecklas och blir bättre och bättre. 

Hur effektivt är det?

– Jag vet inte hur lyckat det är, men det känns definitivt som den rätta vägen att gå. Det finns ett ordspråk som säger att en specialist är den som har gjort alla misstag som man kan göra, men varför inte låta en dator experimentera på ett sätt som inte ens tusen människor kan göra?

Mikaela Åkerman

Mikaela.Akerman@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Almedalen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.