Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Marknadsföring

Åhléns: "Vi behöver höja vår krisberedskap"

Publicerad: 6 December 2016, 14:43
Uppdaterad: 6 December 2016, 14:50

Åhléns marknadschef Lina Söderqvist om den uppmärksammade Luciabilden: "Var inte beredda på att diskussionen skulle bli så hård och att man skulle gå på ett barn på det här sättet.". Foto: Janne Naess

Åhléns marknadschef Lina Söderqvist berättar om tanken bakom den uppmärksammade Luciabilden och ger sin syn på reaktionerna.


Ämnen i artikeln:

ÅhlénsKampanj

Först hatstorm, sedan massiv kärleksbombning i sociala medier av Åhléns bild där en mörkhyad pojke bär Luciakrona och den klassiska Luciaklänningen.

Bilden publicerades i Åhléns julkatalog som är producerad av varuhusets inhouseavdelning i samarbete med Forsman & Bodenfors. Katalogen gick ut till hushållen för flera veckor sedan men det var först när bilden publicerades på varuhusets Facebooksida som reaktioner väcktes.

Under måndagen meddelade Åhléns att man tagit ned bilden från varuhusets kanaler på pojkens familjs begäran.

– Som i all vår kommunikation vill vi visa bilder som är inkluderande och som vår breda målgrupp kan känna igen sig i. Den här bilden är en av många i katalogen. Det är en vanlig bild med ett helt vanligt barn, det är inga konstigheter egentligen, säger Lina Söderqvist, marknadschef på Åhléns, om tanken bakom bilden.

Vad tänker du kring reaktionerna som uppstått, både de negativa och positiva?

– Eftersom vi gör inkluderande och till viss del normbrytande kommunikation får vi ofta någon form av reaktion, det var vi beredda på. Men vi var inte beredda på att diskussionen skulle bli så hård och att man skulle gå på ett barn på det här sättet. Det är otroligt stötande och kränkande. Å andra sidan är vi glada över att det är så många fler som delar våra värderingar. Att alla kan vara Lucia, vara sig själva, vikten av inkludering och att mångfald berikar.

En del reaktioner har väckts kring att det är fel att låta ett barn vara ansiktet utåt för ett varumärkes värderingar och ställningstagande. Vad tänker du kring den kritiken?

– Vi gör en massa kampanjer med barn med olika hudfärger, olika storlekar, för att vi vill vara inkluderande i vår kommunikation. Som vi ser det använder vi inte ett barn som redskap för att stå på barrikaden, provocera eller göra ett statement. Vi visar en representativ bild av våra kunder och Sverige idag. Vi har inte menat att provocera, att vissa sedan provoceras av det, vem bär ansvaret för det? Är det vi eller är det dem som reagerar? Sedan har vi ett ansvar i att hålla rent i kommentarsfälten. Där har vi inte varit tillräckligt snabba.

Förutom att hålla bättre koll bland kommentarerna vad tar du mer dig från den här händelsen?

– Vi har fått bekräftat hur viktigt det är att fortsätta göra inkluderande kommunikation. Vi har också lärt oss att klimatet har hårdnat ytterligare och vi behöver se över och höja vår krisberedskap.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

ÅhlénsKampanj

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.