Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

Åhléns om den kritiserade rean: "Byt människor så mycket ni kan"

Publicerad: 12 Maj 2017, 10:58
Uppdaterad: 12 Maj 2017, 11:07

Bild 1/2  Lina Söderqvist, marknadschef på Åhléns, på Addays scen. Foto: Johanna Söderlund

Under gårdagens föredrag på Adday berättade Åhléns marknadschef Lina Söderqvist vad som låg bakom den så kallade “sot-kampanjen” – och hur man undviker ett liknande misstag.


Ämnen i artikeln:

ÅhlénsLina Söderqvist

Bara en dag efter terrorattacken på Drottninggatan meddelade Åhléns att de varor som blivit rökskadade till följd av detta skulle reas ut för halva priset.

Efter stor kritik drog varuhuset tillbaka rean. Dagens Media har efter det vid upprepade tillfällen sökt Lina Söderqvist utan framgång för att få en kommentar om händelsen.

Efter det avslutat föredraget under Adday, där Lina Söderqvist berättade om hur Åhléns ska förstärka sitt varumärke med hjälp av differentiering, fick Lina Söderqvist en väntad fråga från en åhörare: "Hur gick egentligen tankarna innan kampanjen?"

Lina Söderqvist förklarar först och främst att rean, som meddelandes till Åhléns kunder via mejl, inte var tänkt att framstå som en kampanj.

– Efter dådet bestämde vi oss för att trotsa terrorn och hålla varuhuset öppet under nästkommande dag. Under kvällen fick vi reda på att en så kallad "sot-dans" hade skadat en stor del av varuhusets produkter, förklarar hon.

Lina Söderqvist berättar att Åhléns hade två val här: att antingen vika sig för terrorn och stänga varuhuset, eller står konsekvent starka och hålla öppet – sotskada och terror till trots.

I linje med Åhléns profilering som "det medvetna varuhuset" valdes det senare alternativet, med premissen att de skadade varorna inte kunde säljas till fullpris. För att kommunicera detta till sina kunder skickade de under kvällen ut ett informerande kundmejl, som senare väckte stor uppståndelsen.

Konsekvenserna grundade sig alltså i att krismötesdeltagarna varit för eniga angående vilket beslut som var bäst och inte bjudit in utomstående att bolla idén med.

– Byt människor så mycket ni kan. Då fattar ni bättre beslut, avslutar Lina Söderqvist.

Johanna Söderlund


Ämnen i artikeln:

ÅhlénsLina Söderqvist

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.