Åhléns om den kritiserade rean: "Byt människor så mycket ni kan"

2017-05-12 12:58  

Under gårdagens föredrag på Adday berättade Åhléns marknadschef Lina Söderqvist vad som låg bakom den så kallade “sot-kampanjen” – och hur man undviker ett liknande misstag.

Bara en dag efter terrorattacken på Drottninggatan meddelade Åhléns att de varor som blivit rökskadade till följd av detta skulle reas ut för halva priset.

Efter stor kritik drog varuhuset tillbaka rean. Dagens Media har efter det vid upprepade tillfällen sökt Lina Söderqvist utan framgång för att få en kommentar om händelsen.

Efter det avslutat föredraget under Adday, där Lina Söderqvist berättade om hur Åhléns ska förstärka sitt varumärke med hjälp av differentiering, fick Lina Söderqvist en väntad fråga från en åhörare: "Hur gick egentligen tankarna innan kampanjen?"

Lina Söderqvist förklarar först och främst att rean, som meddelandes till Åhléns kunder via mejl, inte var tänkt att framstå som en kampanj.

– Efter dådet bestämde vi oss för att trotsa terrorn och hålla varuhuset öppet under nästkommande dag. Under kvällen fick vi reda på att en så kallad "sot-dans" hade skadat en stor del av varuhusets produkter, förklarar hon.

Lina Söderqvist berättar att Åhléns hade två val här: att antingen vika sig för terrorn och stänga varuhuset, eller står konsekvent starka och hålla öppet – sotskada och terror till trots.

I linje med Åhléns profilering som "det medvetna varuhuset" valdes det senare alternativet, med premissen att de skadade varorna inte kunde säljas till fullpris. För att kommunicera detta till sina kunder skickade de under kvällen ut ett informerande kundmejl, som senare väckte stor uppståndelsen.

Konsekvenserna grundade sig alltså i att krismötesdeltagarna varit för eniga angående vilket beslut som var bäst och inte bjudit in utomstående att bolla idén med.

– Byt människor så mycket ni kan. Då fattar ni bättre beslut, avslutar Lina Söderqvist.

Johanna Söderlund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt