Adverty lanserar programmatisk plattform för AR och VR

2018-03-29 07:30  
Foto: montage

Svenska adtechbolaget Adverty lanserar "världens första" programmatiska plattform för automatiserade annonser för AR- och VR-applikationer och spel.

Efter att ha startat med native 2D-annonsytor i AR och VR har svenska techbolaget Adverty nu siktet inställt på att implementera en ny standard för interaktiv 3D-annonsering i alternativa verkligheter.

Bolaget erbjuder vad man uppger är en unik teknik där kunden endast debiteras om någon med absolut säkerhet sett och tagit till sig annonsen.

Annonserna kommer att riktas av plattformens algoritm – inte bara ålder-, plats-, sammanhangs- och innehållsbestämmas – utan även mäta synlighet. "Cost per brain impression" kallar de metoden och den baseras på patenbaserad teknik som bygger på studier kring ögat, synfält och uppfattningsförmåga. Plattformen kommer finnas tillgänglig på några av världens största SSP:s.

– Det är en spännande tid för oss när vi skapar framtiden inom digital marknadsföring. Vi är världens första verktyg som tillåter annonsörer att programmatiskt levandegöra sina kreationer inom alternativa verkligheter och här ser vi en otrolig potential. Vår programmatiska teknik tillåter oss att utveckla vårt erbjudande ytterligare då vi ger DSP:s och medieköpare globalt tillgång till unik statistik inom vår plattform, säger Niklas Bakos, vd och en av grundarna av Adverty, i ett pressmeddelande.

Adverty lanserades på den kommersiella marknaden under förra året och har arbetat med Coca-Cola och lade nyligen till en rad annonsörer till sin plattform, bland annat Rovio Entertainment, företaget bakom Angry Birds.

Om AR och VR

Under förra året lanserade både Android och Apple verktyg för att kunna bygga AR-appar. Detta kommer ge över 1,7 miljarder Androidanvändare tillgång till AR-appar innan slutet av år 2021. I dagsläget har omkring 381 miljoner Appleanvändare samma möjlighet. Denna siffra beräknas att hamna på 850 miljoner innan slutet av år 2020.

Dessa siffror och deras sammanlagda intäktsmöjligheter har gett AR-marknaden uppsving och försäljningen av VR-headsets nådde en högsta topp under förra året med 5 miljoner sålda headsets.

Christopher Karlsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt