Adtech-forum ska ge tillbaka kontrollen till annonsörerna

2018-05-18 07:30  
Anders Björling, vd på Adlayer.

Tillsammans med Curamando och Sveriges Annonsörer ska Adlayer arrangera ett Adtech-forum med syfte att hjälpa annonsörer att förstå hur adtech-system fungerar. Hittills har de lyckats väcka intresset hos 30 av Sveriges största annonsörer.

Anders Björling, vd på Adlayer, beskriver hur det fanns en brist på oberoende mätsystem när han 2006 startade Adform i Sverige. Bolaget tog en position där man hjälpte både annonsörer och mediebyråer att förstå effekten av olika insatser i ett och samma system.

När de programmatiska köpen gjorde intåg i branschen beskriver han hur adtech-frågan allt mer hamnat utanför annonsörernas medvetande.

Tillsammans med Curamando och Sveriges Annonsörer ska Adlayer nu arrangera ett Adtech-forum, med syfte att hjälpa medieköpare och beställare att förstå konsekvensen av sina val och fatta rätt beslut som gör att tekniken verkligen jobbar för dem.

Hittills har de lyckats väcka intresset hos 30 av Sveriges största annonsörer. Forumet ska enligt Anders Björling inte vara större än så då man vill kunna ha en öppen och saklig dialog mellan deltagarna.

– Det handlar om att från ett oberoende perspektiv förklara teknikens möjligheter, men även de utmaningar som finns om man inte vet vad man gör. Det är väldigt svårt för annonsörer idag att veta vilka adtech-lösningar man ska välja utifrån målsättning och syfte, säger Anders Björling till Dagens Media.

Idag är det framför allt många mediebyråer som sitter på adtech-systemen, men Anders Björling menar att det är viktigt att medieköparna vet att det finns alternativ för att kunna göra aktiva val och på så sätt återta kontroll över sin data.

– Ett exempel på detta är hur Telenor i Norge tidigare hade Mediacom som mediebyrå. När man sedan valde att byta till Vizeum, låg all data fortfarande kvar i Mediacoms system och då tappade man den. Genom det här forumet vill vi ge tillbaka kontrollen och förmågan att ställa krav till annonsörerna, säger Anders Björling.

Handlar det om brist på kunskap hos annonsörerna?

– Problemet är snarare att man lägger ut för mycket till en byrå eller att man köper en fullservicelösning. Det kan ju vara bra i vissa fall, men det innebär även att man hamnar allt längre ifrån förmågan att sköta sig själv och blir beroende av externa parter för att få högre effekt. En reklamchef eller en CMO har en utmaning i att de aldrig har jobbat hands on med tekniken i adtech-system eller med data management-plattformar. Det gör förmodligen att deras förmåga att ställa krav blir sämre.

Vilka blir konsekvenserna?

– Du tappar den mest centrala delen i din kommunikation om du lägger ut all kunskap på en extern part – det vill säga kundresan och möjligheten att skapa relevans mot både befintliga och potentiella målgrupper. Jag skulle säga att konsekvensen därmed blir att du betalar väldigt mycket mer för varje relevant kommunikationstillfälle.

Hur ser mediebyråerna på det här?

– Mediebyråerna har absolut en roll i det här ekosystemet, och det är även viktigt att de får förutsättningar att verkligen addera det värde och kompetens de sitter på. Jag tycker inte att det behöver vara själva tekniklösningen, utan att mediebyråerna har en bra rådgivande funktion. Målsättningen är att bättre kunskap hos annonsörer kring adtech-system ska leda till ett bättre kravställande och en mer transparant process som gör att befintliga samarbetspartners får ett större utbyte av varandra.

Det första mötet inom adtech-forumet äger rum den 4 juni, och planen är att nio möten till ska hållas framöver.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt