Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Marknadsföring

Absolut Vodka ställer ut 30 år av mode

Publicerad: 30 Augusti 2018, 06:57
Uppdaterad: 30 Augusti 2018, 07:21

Bild 1/3  Design av Per Götesson.

Under pågående Stockholm Fashion Week visar Absolut Vodka för första gången delar av det modearkiv varumärket samlat på sig genom 30 år av designersamarbeten.


Ämnen i artikeln:

Absolut vodkaStockholm Fashion Week

I tre decennier har svenska spritvarumärket Absolut Vodka haft en relation med modevärlden.

Startskottet gick år 1987 genom en printannons med modellen Rachel Williams iklädd en silvrig miniklänning signerad designern David Cameron, fotograferad av kända modefotografen Steven Meisel.

Därefter följde år av samarbeten med några av modevärldens allra största, såsom Helmut Lang, Marc Jacobs, Jean Paul Gaultier och Tom Ford.

– Genom årens lopp har det funnits behov av plagg, till exempel för events eller vid olika fotograferingar. Så har många av plaggen kommit till, säger Anna Malmhake, vd på Absolut Vodka, till Dagens Media.

– Samtidigt har det också alltid varit så att varumärket engagerat sig i att hjälpa lovande kreatörer, som ännu inte slagit igenom, men även etablerat samarbeten med framgångsrika ikoner inom sin bransch. Ibland inom konst, ibland inom musik, ibland inom design – och också självklart mode.

Samarbetena har resulterat i ett arkiv med plagg, accessoarer och fotografier som enligt Absolut Vodka legat undangömt i årataln i ett bergrum i södra Sverige.

Under Fashion Week Stockholm, som idag torsdag är inne på sin sista dag, fick samlingen för första gången se dagsljus. Absolut Vodka har nämligen valt att ställa ut delar av arktivet i en interaktiv installation, som visades första gången på Ahouse under eventet Absolut Iconic i tisdags.

– Många av plaggen har närmast ikonisk status, som Camerons silverklänning från 1987, det första modesamarbetet eller de plagg som designats av Jean-Paul Gaultier för att illustrera svenska legender, som till exempel Lucia eller Näcken. Det har egentligen aldrig handlat om att matcha Absolut med modevarumärken, utan att låta kreatörer gestalta något med hjälp av mode, säger Anna Malmhake.

Hon berättar att man många gånger har valt bort att visa de klassiska plaggen, för att man velat undvika att fastna i nostalgi.

– Men nu hade vi ett underbart tillfälle att visa våra klassiker tillsammans med nyskapande designers. Då kändes sammanhanget helt rätt.

Absolut har också valt att bjuda in några nya namn i den svenska modebranschen, HAAL, Nhu Duong och Per Götesson, att visa varsin look som sedan kommer att doneras till samlingen.

– Vi valde dem för att de är några av de mest intressanta och nyskapande designers inom den svenska modescenen idag och för att vi tror att det är en hög chans, att om 25 år kommer de att betraktas som ikoner.

Vad har utmärkt Absolut Vodkas modesamarbeten under åren?

– Mycket ofta har de varit långt före sin tid. Till exempel har vi arbetat med designers innan de hunnit bli riktigt stora, såsom Marc Jacobs 1989, eller så har samarbetat varit nyskapande på andra sätt såsom samarbetet med afrikanska designers med ledning av den Nigerianska designern Alphadi 1998.

Vad har samarbeten med modevärlden gett Absolut Vodka som varumärke? Och vad ger det er idag?

– Det har alltid varit viktigt för Absolut att hjälpa unga talanger. Det är en del av varumärkets DNA, kreativitet inom alla discipliner driver utvecklingen framåt och är något som vi inspireras av och värdesätter.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.