21 branschföreträdare kraftsamlar mot sexism

2017-11-01 07:00  

Här är listan som ska ge sexistisk reklam rött ljus.

Annonsrådet vill hjälpa byråer att arbeta mot sexism i kampanjer och presenterar nu "Checklistan för jämställd reklam och marknadskommunikation". Checklistan är ett hjälpmedel för byråer att garantera att deras kampanjer inte sprider sexistiska budskap.

Bakom checklistan står Annonsrådets Amanda Oxell som också är digital strateg på mediebyrån Wavemaker. Hon inledde arbetet med listan för bara några dagar sedan.

Martin Hugosson, vd på Maxus och MEC är en av de som ställt sig bakom uppropet:

– Det är en viktig fråga och våra kunder förväntar sig att vi ska ta tag i det när något är fel, säger han och fortsätter:

- Sen tycker jag också att själva listan är bra för att den öppnar upp för ett resonemang. Den gör det lättare att identifiera något stötande. Men också att vi öppnar upp oss och blir bättre människor.

Amanda Oxell:

– Idén föddes med #metoo. Jag tycker det svårt att blunda för att jämställdhetsarbetet måste ta fart, och det måste ta fart hos folk som kan påverka, säger hon till Dagens Media.

Hur har reaktionerna varit?

– Hittills har det bara varit ett positivt mottagande och många byråer har ställt sig bakom. Det har förvånat mig lite att det är så många internationella reklambyråer som är med på tåget. Jag är positivt överraskad av att de stora koncernjättarna och de större bolagen var så snabba på att stötta initiativet, jag hade föreställt mig att det skulle ta längre tid att få igenom. Men det visar också på hur aktuell frågan är.

I skrivande stund har 21 bolag beslutat att ställa sig bakom "Checklistan för jämställd reklam och marknadskommunikation".

– Det betyder mycket att de öppet valt att ställa sig bakom allt. Det känns superkul. Det har gått jättefort. Det är en aktuell fråga med alla historier som seglat upp till ytan. Nu är jag glad och det var värt timmarna att producera checklistan i en tid då den verkligen behövs.

Vad hoppas du att den kan göra för skillnad?

– I första hand handlar det om en kultur hos hela bolagen själva och i och med checklistan lyfter man frågan. Det handlar om att medvetandegöra det här och det är där man kan göra allra mest. Men det kommer kanske göra ont hos vissa bolag.

– Framåt ska jag, i den mån jag har tid, försöka träffa de bolag som är med på det här. Jag ska göra mitt yttersta för att hjälpa dem att förstå hur man kan använda listan på bästa sätt. vad man göra med listan. Det är ett bra första steg mot ett jämställt arbete som måste ta fart.

Bolagen och människorna som ställt sig bakom checklistan:

Martin Hugosson, vd på Maxus & MEC

Jessica Bjurström, vd på Komm

Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer

Mattias Behrer, vd och koncernchef på Dentsu Aegis

Kristina Juhlin, vd på Amne

Nike Carlstoft, vd på Carat

Magnus Lindholm, vd på Posterscope

Liv Sandberg, vd på Starcom

Ebba Kilman, vd på Vizeum

Tove Langseth, vd på DDB Nord

Lars Johansson, vd på Outfox

Kenneth Danielsson, vd på Mindshare

Henrik Lindrot, vd på iProspect

Jens Rundkvist, vd på Isobar & MKTG

Magnus Lindholm, vd på Posterscope

Tobias Franzén, vd på The Amazing Society

Joachim Nordlind, vd på Mediacom

Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer

Caroline Wetterholm, byråchef på Åkestam Holst Promenad

Simone Skoog, COO på OneM/GroupM

Adam Fors, md på PHD.

Simon Nilsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt