Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Marknadsföring

100-wattaren ska belöna ansvarsfull reklam

Publicerad: 27 April 2018, 12:40
Uppdaterad: 27 April 2018, 12:52

Idén till 100-fattaren kommer från en grupp Berghs-studenter.

100-wattaren, tävlingen som belönar effektiv reklam, får ett nytt specialpris – 100-fattaren. Priset är en idé på initiativ av studenter från Berghs.


Ämnen i artikeln:

100-wattarenBerghs School of Communication

Reklam har en enorm makt och påverkan, så vilket ansvar har och tar annonsörer för sin reklam och hur kan de ta mer ansvar när det kommer till psykisk ohälsa och skeva ideal?

Det var briefen intresseorganisationen Sveriges Annonsörer gav till studenterna på Berghs School of Communication. Under två dagar fick totalt 18 studentgrupper om fler än 100 studenter arbeta med briefen och presentera sina idéer.

Det vinnande bidraget, som en enhällig jury bestående av representanter från Sveriges Annonsörer och Berghs, föll för var "100-fattaren", en idé som nu blir verklighet.

100-fattaren blir ett specialpris under 100-wattaren som belönar Sveriges effektivaste reklam.

– Bakgrunden till briefen var att vi länge fört samtal om reklamens roll och påverkan, och att annonsörer, i takt med nya mediers framfart, än mer måste sätta fokus på sin ansvarsroll. Reklamen finns ofta närvarande och påverkar oss som konsumenter, då måste annonsörerna också väga in ansvarsrollen och aspekter kring denna i sin marknadsföring, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer, till Dagens Media.

100-fattaren kommer att mäta en annan typ av effekt, effekten av att ta ansvar, och delas ut till en kampanj där man har fattat konsekvenserna av reklamen och arbetar med att motverka skapandet och spridandet av skeva skönhetsideal och arbetar ansvarsfullt och aktivt med mångfald och inkludering.

Anledningen till att Sveriges Annonsörer väljer att satsa på 100-fattaren säger Tero Marjamäki har att göra med att idén är stark och självklar.

– Man fattar direkt vad det handlar om och kan vi få fler annonsörer att ta än mer ansvar för sin reklam och bli mer inkluderande, desto bättre.

I ett pressmeddelande säger vinnargruppen:

"Även om anledningarna till psykisk ohälsa kan vara flera, så är vi övertygade om att reklam som når unga kan vara en bidragande faktor. Vi själva ska snart ut i branschen och utifrån vetskapen om den inneboende makten i kommunikation så vill vi uppmärksamma problemet på ett sätt som uppmuntrar och motiverar människor att arbeta för att lösa problemet istället för att enbart komma med pekpinnar. Med det sagt så hoppas vi att fler där ute fattar effekterna av den kommunikation man skapar, tar ansvar och arbetar för att motverka de negativa konsekvenserna den kan leda till".

Arbetsgruppp, Berghs:

Sara Sällberg

Lamin Ceesay

Denise Nyberg

Sanna Gustavsson

Nathalie Blücher

Victor Lindkvist

Mikaela Sandström.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.