Vikarierande Art Director till Marknadsavdelningen på Metro

Till Metro söker vi en Art Director till marknadsavdelningen. Detta är ett föräldravikariat på heltid, med start oktober/november 2017 (eller enligt överenskommelse) fram till november 2018. I rollen som Art Director arbetar du på Metros marknadsavdelning i Stockholm City.

Metro är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus. Här hittar du Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet med över en halv miljon aktiva studenter.

Arbetsuppgifter

  • Kan ta fram kommunikationsidéer och visualisera dessa
  • Utveckla koncept tillsammans med olika avdelningar
  • Lyfta in din kunskap och expertis under projektets gång
  • Formgivning och produktion av kampanjernas olika delar
  • Se till att Metros visuella stilriktlinjer kommuniceras ut till övriga medarbetare
  • Dokumentera, presentera och förklara designbeslut gällande det visuella konceptet och stilriktlinjerna
  • Besluta kring vilket visuellt tillvägagångssätt som lämpar sig bäst inom ramarna för det enskilda uppdraget

Om dig

  • Vi jobbar som en tight arbetsgrupp så du behöver vara en team player
  • Du kan design-hantverket. Har goda kunskaper och erfarenhet inom Adobe Suit, framförallt InDesign, Photoshop och Illustrator.
  • Du kan se möjligheterna i sociala medier/influencers och har en förståelse för hur man använder dessa för att skapa stark kommunikation
  • Har 2-3 års dokumenterad erfarenhet från en liknande roll som formgivare eller AD
  • Du har en dokumenterad portfolio/showcase
  • Du har ett väl utvecklat intresse för kommunikation och marknadsföring och har lätt att formulera dig.
  • Som person är du nyfiken, nytänkande och lösningsorienterad. Du uppfattas engagerad och prestigelös.
  • Metro är en platt organisation så du ska tycka om att ta initiativ, föreslå nya lösningar och idéer, samtidigt som du trivs med att göra rutinarbete.

Vi blir extra glada om du också har erfarenhet inom:

  • Ux-design (Har erfarenhet inom Wordpress, Sketch, HTML/CSS)
  • Vana av att arbeta med Motion Graphics, gärna med verktygen After Effects och Premiere.
  • Copywriting
  • Datadriven design
  • Agilt arbetssätt
  • Förståelse för Google Analytics
  • Vana av att jobba nära andra kreatörer och webbutvecklare

Vi tillämpar arbetsprov men skicka med portfolio vid ansökan.

Om du vill veta mer

Du får gärna kontakta oss om du har frågor om tjänsten eller undrar hur processen ser ut framöver. Jag som arbetar med detta är Karin Österman, Marknadschef karin.osterman@metro.se.

Vi går igenom ansökningarna löpande och tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdatum, vänta därför inte med att skicka in din ansökan!

Vi ser fram emot att höra från dig!

Skicka din ansökan till med rubrikraden Dagens Media Jobb.