Marknads- och Kommunikationschef till Hjärnfonden

Hjärnfonden växer och nu söker vi en Marknads- och Kommunikationschef med digital spets och framtidstänk. Du kommer arbeta strategiskt såväl som operativt och tillsammans med ledning vara drivande i den pågående förändring som Hjärnfonden står inför.

Har du funderat på ett jobb där du verkligen kan göra stor skillnad för andra? På Hjärnfonden får du möjlighet att rädda liv och bidra till en friskare framtid. Din insats här kan bidra till att fler barn mår bättre, att färre drabbas av stroke och att vi kan bota Alzheimers sjukdom. Visste du att mer än var 3:e svensk någon gång under sin livstid kommer att få en hjärnsjukdom.

Hjärnfonden befinner sig mitt inne i en spännande utvecklingsresa och vår främsta uppgift är att samla in och fördela medel till forskning samt påverka och öka kunskapen om de hot och möjligheter vår hjärna står inför och hur det påverkar oss. Hjärnsjukdomar och funktionsnedsättningar som stroke, Alzheimers sjukdom, epilepsi, MS, Aspergers syndrom, bipolär sjukdom m fl kostar idag vårt samhälle över 165 miljarder utöver det enorma mänskliga lidandet som dessa sjukdomar medför.


Om rollen

Rollen som Marknads- och Kommunikationschef är en ny och viktig roll för Hjärnfonden. Vår utveckling och kommunikation är avgörande för intäkter så väl som vårt arbete för att skapa uppmärksamhet om hjärnan. I denna roll ska du tillsammans med Hjärnfondens lednings- och arbetsgrupp driva och styra verksamheten för att skapa en friskare framtid. Du får möjlighet att påverka och skapa struktur och bli en del av en kunnig och kunskapsintensiv grupp i den pågående digitala resan för att kunna möta och bemöta vår omvärld. Ditt ansvar kommer vara strategiskt såväl som operativt där ditt ledarskap och nya tänk bidrar till att öka effektiviteten av gruppens arbete och produktioner. Du har personalansvar, budgetansvar och både prioriterar och driver samt tar aktiv del av planering, genomförande och uppföljning. Till din hjälp har du din kommunikationsgrupp på två – tre personer som tätt samarbetar med insamlingsteamet. Tjänsten är placerad på vårt kontor i centrala Stockholm, ingår i ledningsgruppen och rapporterar direkt till Generalsekreteraren.


Exempel på arbetsuppgifter:

  • Projektleda och driva digitalt förändringsarbete
  • Ha medarbetar- löne- och utvecklingssamtal
  • Göra en nutidsanalys av nyttjade kanaler och dess effektivitet
  • Optimera och hitta nya kommunikationskanaler
  • Skapa en övergripande aktivitetsplan med måluppföljning
  • Agera kravställare mot byråer
  • Vara delaktig i gruppens dagliga utmaningar


Om dig

Du är digitalt insatt och gillar att få vara högst delaktig i aktivering och genomförande av att leverera ut viktiga budskap och produktioner i alla kanaler, med vår webbplats som bas. Du är både tekniskt kunnig och kommunikativ. Våra sociala mediekanaler, PR, print, DR och events är några av de kanaler där du ska utnyttja ny teknik och skapa målgruppsorienterade smarta kommunikationslösningar.

Vi söker dig som har:

  • Erfarenhet av kommunikation och PR i alla moderna discipliner och effektivt kan kombinera dessa
  • Bred kunskap om varumärkeskommunikation
  • Arbetat strategiskt såväl som operativt
  • Arbetat digitalt, förstår teknik såväl som helhetstänk för att konvertera kommunikation till aktivering
  • Ledningsförmåga, haft personalansvar, är lyhörd och har erfarenhet av att utveckla människor
  • Vana att driva projekt från start till mål och inkludera medarbetare
  • Haft budgetansvar och vana att kravställa mot byråer


Mer om tjänsten

Vi samarbetar med KIMM i denna rekrytering, för ytterligare frågor kontakta Rekryteringskonsult Cecilia Ericsson de Contreras, Cec@kimm.se eller Anna Bjerkelius, ab@kimm.se. Vi gör löpande intervjuer så ser fram emot din ansökan med CV och personligt brev så snart som möjligt dock senast den 2018-09-30. Vi tar tyvärr inte emot ansökningar via mail.

Skicka din ansökan till med rubrikraden Dagens Media Jobb.