Digital kommunikationsspecialist

Är du en skicklig kommunikatör som vet hur man skapar innehåll som når ut digitalt? Har du koll på sociala medier och den digitala utvecklingen? Vet du hur man skapar nyfikenhet och engagemang i såväl egna som andras kanaler?

Som Digital Kommunikationsspecialist kommer du att ansvara för alla Scania Sveriges digitala kanaler. Denna roll är av största betydelse för oss eftersom den digitala marknadsföringen spelar en avgörande roll för bolaget. Tanken är att vi ska utveckla den digital delen i snabb takt eftersom våra fordon idag är uppkopplade och vi har påbörjat den digitala kundresan. Du blir en del av Scania Sveriges kommunikationsavdelning som är ett team bestående av sex medarbetare.

Du kommer att ta ansvar för att införa nya och förbättra befintliga processer och aktiviteter i digitala kanaler. Vidare kommer du utveckla och implementera strategier och genomförande inom sökmotoroptimering. Du kommer även att ansvara och rapportera KPI:er för digital marknadsföring, identifiera områden för förbättring och proaktivt komma med lösningar. Du kommer att arbeta med att granska trafiken och statistik samt rapportera trender och problem. Mätning och analys är en självklar del av uppdraget och du kommer ha stor nytta av ditt intresse och erfarenhet av olika digitala kanaler och uttryckssätt.

 

Exempel på arbetsuppgifter:

  • Ta hand om, publicera innehåll och vidareutveckla vår hemsida scania.se
  • Skapa planer för våra sociala media och genomföra dessa
  • Skapa inlägg och annonser på sociala media
  • Skapa, hantera och optimera olika kampanjer för plattformar som Google,LinkedIn, Apsis m.fl
  • Analysera kampanjer och ge förslag till förbättring av prestanda och avkastning
  • Ansvara för digital kommunikation på våra event
  • Identifiera och implementera nya analysverktyg för konsumentbeteende för att skapa en förbättrad användarupplevelse, t ex CRM-system
  • Spåra trender inom digital kommunikation och sociala medier samt samordna insat­ser och optimera räckvidd


Kvalifikationer


För att lyckas i rollen som digital kommunikatör på Scania Sverige har du:

  • En utbredd fallenhet för marknadsföring, reklam och online utveckling.
  • Relevant utbildning inom digital marknadsföring, och/eller minst 3 års erfarenhet avliknande arbete med proven track record.
  • Vidare är du mycket bekväm med att genomföra kampanjer i olika kanaler såsom email, social medier, SEM m.fl.
  • Van att arbeta i projektgrupper nära andra team som försäljning och produkt med syf­te att behålla och förbättra processer.
  • Du uttrycker dig mycket väl i tal och skrift på svenska och engelska.
  • Identifierar framtida trender och kan inspirera andra


Kunskaper


Följande kunskaper är meriterande:
 Enklare HTML kodning, Adobe experience manager CMS (meriterande), Annonsering på sociala media, Google Adwords, Indesign, Photoshop, Adobe analytics, Google analytics samt social bakers.


Ytterligare information


Kontakta gärna Jennifer Erdtman (Kommunikationschef Scania Sverige), +46 70 086 98 48, jennifer.erdtman@scania.com


Ansökan


Din ansökan ska innehålla personligt brev, CV och betygskopior.


Intervjuer sker löpande under ansökningsperioden och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.

Gör din ansökan via http://www.scania.com/group/en/available-positions/ för att vi ska få korrekta uppgifter.

I de fall det uppstår problem med att registrera din ansökan på scania.com så kan du maila din ansökan till kandidatbokning@scania.com


OBS! Ange Scanias Job Id 20176479 i ämnesraden. Bifoga ditt CV, personligt brev samt relevanta betygskopior (endast i word eller pdf-fomat).

Vi behöver också ditt fullständiga namn, adress, e-post och mobilnummer för att kunna registrera din ansökan. Ofullständiga mailansökningar kommer vi ej kunna hantera.


Skicka din ansökan till med rubrikraden Dagens Media Jobb.