Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Zeniths nya vd på charmoffensiv mot medierna

Publicerad: 6 Oktober 2010, 04:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:36

Zeniths problem är att få känner till mediebyrån, säger nye vd:n László Palincsár. Nu hoppas han nå nya kunder - via medieägarna.


Ämnen i artikeln:

Zenith MediaStarcomZenith

Mediebyrån Zenith vill inte längre bara vara bihang till sin systerbyrå Starcom - en av Sveriges absolut största mediebyråer.

Nye vd:n, ungraren László Palincsár, tillträdde för två månader sedan och hans mål är glasklart: Zenith ska stå på egna ben och bli mer synliga. Vägen dit ska bland annat gå genom medieägarna - och nu inleder byrån en artighetsoffensiv.

– Vi ska bjuda in de stora medieägarna och fråga vad vi kan göra för att hjälpa dem i deras arbete. Vi vill jobba för dem mer än mot dem och försöka skapa en win-win-situation, säger László Palincsár.

I utbyte hoppas han att medierna ska rekommendera sina direktkunder - som alltså i dag inte anlitar mediebyrå - att ge Zenith en chans.

Förhoppningen är att träffa ett 15-tal stora medieägare en gång i kvartalet.

Zenith är globalt sett en av världens största mediebyrånätverk. I Sverige har man runt 25 anställda.

Sedan László Palincsár tillträdde har han även omstrukturerat byråns struktur och dess arbetsgrupper. På sikt vill han göra ännu större förändringar:

– Vi vill sätta upp en byrå där vi kan vara små och flexibla men samtidigt erbjuda Starcoms starka köpkraft och researchmöjligheter. Förr eller senare ska vi fokusera allt inköp under ett paraply, säger han.

Han understryker dock att Starcom och Zenith ska vara separerade, av konkurrensskäl, men att byråerna borde bli bättre på att utnyttja sin storlek för att, bland annat, pressa mediepriser för sina kunder.

Ett upplägg som liknar det som Group M har, med gemensamma inköpsfunktioner för de olika byråerna.

Martin Schori


Ämnen i artikeln:

Zenith MediaStarcomZenith

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.