Zenith startar ny byrå i Sverige

2016-03-29 10:59  
Marika Snellman och Anna Hjalmarsson.

Zenith växlar upp i kampen om mediemarknadens digitala pengar. Nu lanserar nätverket varumärket Performics på den svenska marknaden.

Performics är inriktat på performance marketing och kommer framförallt att arbeta med SEO, SEM, data och programmatic.

Byråns arbete ska ledas av värvningen Marika Snellman, tidigare ansvarig för sök på Omnicom Media Group.

Anna Hjalmarsson, vd på Zenith, säger i ett pressmeddelande:

– Efter några otroligt starka år med fokus på Zenith, lanseras nu Performics under Marika Snellmans ledning. Vi är så otroligt glada att vi rekryterat Marika. Alla vi som är i branschen vet hur otroligt svårt det är att rekrytera rätt och erfaren kompetens till den här typen av tjänster, så vi är ju överlyckliga över att ha Marika hos oss.

Performics har idag knutit till sig fyra medarbetare, men ambitionen är att bli fler.

– Det är en stor utmaning men också roligt att lansera Performics i Sverige. Performics är ju väldigt starka internationellt och är ju rankade på topp-30 listan över de bästa sökbyråerna i världen. Nu skall vi fokusera på att bygga vårt erbjudande till att bli ett av de ledande i Sverige, säger Marika Snellman i pressmeddelandet.

Zenith är en del av Publicis-bolaget Vivaki, som även rymmer mediebyrån Starcom.

Performics blir en konkurrent till bland annat Dentsu Aegis-byrån Iprospect som de senaste åren har uppvisat en kraftig tillväxt.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt