Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Zenith: Europa reser sig

UPPDATERAD. Mediebyrånätverket Zenith förutspår att den globala reklammarknaden kommer att växa med 3,5 procent under 2013.


Publicerad 2013-10-01 06:52
Uppdaterad 2015-12-06 13:32

Ämnen i artikeln:

Zenith

Dela artikeln:

Den globala notan för reklamköp kommer at landa på cirka 503 miljarder dollar, vilket motsvarar cirka 3 200 miljarder kronor.

Det är exakt samma siffra som Zenith kommunicerade i juni, vilket kan tolkas som ett tecken på stabilitet.

Under den kommande tvåårsperioden förväntas en starkare tillväxt mellan 5,1 - 5,9 procent, mycket tack vare Europa som sakta men säkert reser sig efter recessionen.

Vad gäller den svenska marknaden tror Anna Hjalmarsson, vd för Zenith i Sverige att nästa år kommer att bli fortsatt tufft.

– Det finns ljusglimtar så som OS, Fotbolls VM och ett val, vilket kommer under perioderna ge ett lyft i investeringar. Skiftet från de traditionella kanalerna till de digitala plattformarna samt innehållsrelaterad kommunikation kommer accelerera ytterligare vilket fortsatt ger intrycket av att traditionella investeringarna minskar. Vår prognos för marknaden är att innevarande år backar med 2-3 procent och att då 2014 blir ett liknande år, säger hon till Dagens Media.

Trots att den ekonomiska tillväxten avtagit i en rad utvecklingsländerna, har det inte dämpat annonsörernas köplust. Därför har Zenith höjt tillväxtprognosen från 7 till 7,6 procent sedan den förra rapporten släpptes i juni.

I Nord- och Centraleuropa förväntas ingen större förändring, vilket delvis beror på osäkerheten kring Eurozonens framtid. Under 2012 minskade reklamköpen med 0,5 procent och under 2013 förväntas en minskning på omkring 0,8 procent.

De så kallade PIIGS-länderna, Portugal, Italien, Irland, Grekland och Spanien, var de som drabbades hårdast av krisen. Där sjönk reklamköpen med cirka 16,1 procent under 2012 och förväntas falla ytterligare 11,6 procent under 2013.

I Östeuropa repade sig länder som Ryssland och Ukraina snabbare efter krisen. Där förväntas reklammarknaden växa med cirka 10 procent om året.

I Asien förväntas reklammarknaden fortsätta växa. Snabbast tillväxt förväntas i länder som Kina, Indien och Vietnam där den väntas landa på 10,8 procent under 2013. Lägst tillväxt förväntas i länder som Australien, Nya Zeland och Hong Kong där den väntas ligga på omkring 0,9 procent.

I Mellanöstern där reklaminvesteringarna drabbades hårt av den Arabiska våren var tillväxten blygsamma 1,4 procent under 2012 men förväntas landa på 4,8 procent under 2013.

I Nordamerika ligger reklaminvesteringarna normalt på en mer stabil nivå och beräknas öka med 3,4 procent under 2013 medan Latinamerika förväntas växa snabbare – med 9,6 procent under 2013.

Trots den snabba tillväxten på nya marknader står USA fortfarande för 28 procent av de globala reklamköpen, följt av Kina med 18 procent.

Internet är fortfarande det snabbast växande mediet. Under 2012 ökade reklamköpen inom kategorin med 16,4 procent och beräknas fortsätta öka i genomsnitt 16 procent fram till 2015.

Mobil annonsering har verkligen tagit fart och växer nu sju gånger snabbare än det stationära internet. Under 2013 förutspås en tillväxt på 77 procent.

Helen Preutz

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.