Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Ytterligare ett guld till Oatly

Publicerad: 19 April 2018, 18:29
Uppdaterad: 19 April 2018, 19:21

GULDÄGGET. Kampanjen "Stämmer allt du fått lära dig om mjölk?" av copywritern Ida Backman prisas i Guldskrift.


Priset Guldskrift delas ut till den bästa copyinsatsen varje år.

Copywritern Ida Backman, som jobbar på Oatlys inhousebyrå Oatly Department of Mind Control, blir årets vinnare. Hon står bakom texten i Oatlys anti-mjölkkampanj "Stämmer allt du fått lära dig om mjölk?"

Juryns motivering lyder:

"Vi sliter alla dagarna i ända för att den reklam vi gör ska kännas så lite som reklam det bara går, och mer som något… organiskt, en social conversation starter, kanske till och med användargenererat?

Ja, det får fan inte kännas som propaganda från ett varumärke i alla fall.

Fast… är det egentligen så dumt? Att vara ärlig med vad man vill och öppet redovisa sina argument? Förutsatt då att man behärskar hantverket att göra det både underhållande och lättläst, kompromisslöst och inbjudande.

Ja, då diar vi plötsligt propagandans spene och läskar oss med den mjölk det inte är.

Grattis Oatly!"

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.