Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

WPP:s Europachef: "Ogilvy Sverige är på rätt spår"

Publicerad: 30 september 2010, 04:27
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:37

Ogilvy står fortfarande utan vd, samtidigt som man drabbats av kundförluster och minskad omsättning. Men Mike Welsford, chef för WPP i Europa, är inte orolig.


Ämnen i artikeln:

Ogilvy

Ogilvy Group Sweden har sedan 2003 gjort en ansamlad rörelseförlust på 111 miljoner kronor. Under samma period har WPP-nätverket skjutit till koncernbidrag på 106 miljoner kronor.

En källa med god insyn i Ogilvy säger:

– Det är en sjuk byrå. Man undrar hur långt WPP:s tålamod med Ogilvy Sverige sträcker sig.

För räkenskapsåret 2003 omsatte Ogilvy en kvarts miljard och gjorde en förlust på 1 miljon kronor. Under förra året, 2009, hade omsättningen krympt till blott 75 miljoner kronor men byrån gjorde ändå, trots den blygsamma omsättningen, en rörelseförlust på 13 miljoner kronor. Byråintäkten låg på 34 miljoner. Samtidigt har byrån nyligen tappat kunder som Eniro och Gevalia.

Mike Welsford säger om Ogilvys ekonomiska utveckling:

– Det är inte vår policy att kommentera några finansiella aspekter av våra bolag.

Men är WPP nöjda med hur Ogilvy i Sverige utvecklats?

– Vi har haft våra upp- och nedgångar men vi är mer eller mindre på rätt spår. Vi gör framsteg och har vunnit en del viktiga pitcher vilket uppmuntrar. Vi är rätt så okej.

En av Ogilvys största utgiftsposter är personalkostnader, som under vinståret 2002 låg på 35 miljoner kronor. Under förluståret 2009 har kostnaden minskat marginellt och ligger på 33 miljoner kronor. Men Ogilvy är offensiva och anställde under sommaren inte mindre än 11 personer.

Ogilvys vd, Carola Määttä, lämnade företaget i januari i år. Men det var inte bara vd-stolen hon lämnade bakom sig, utan också platsen som styrelseordförande för Ogilvy Group Sweden och för nätverket WPP Sverige. Hon har ännu inte blivit ersatt. Men att Ogilvy skulle ha svårt att rekrytera en ny vd förnekar Mike Welsford:

– Vi har valt en tillfällig lösning i ett delat ledarskap mellan Håkan Karlsvärd och Björn Ståhl, som tillsammans med en senior kommitté av fem medarbetare styr byrån. För tillfället planerar vi ingen förändring i det ledarskapet.

Så det här är en permanent lösning?

– Nej det sa jag inte. Det här är den lösning vi har valt för tillfället men vad vi gör nästa år kan jag inte berätta ännu.

Men det är väl ändå ett ganska ovanligt sätt att rekrytera en ny vd?

– Kanske i vissa organisationer men den här ledningen med Håkan och Björn har fungerat bra, därför ser vi inget behov av att jaga snabba lösningar.

Henrik Widell

Ämnen i artikeln:

Ogilvy

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev