Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Whispr och Mediapilot går ihop

Publicerad: 16 Mars 2015, 09:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:09

Whispr Group går samman med analysbolaget Mediapilot.


Ämnen i artikeln:

MediapilotWhispr

Digitalbyrån Whispr Group och analysföretaget Mediapilot går samman för att möta det växande behovet av datadriven marknadsföring i digitala kanaler.

– Mediapilots kunder ville ha exakt det tjänsteerbjudande som Whispr Group erbjuder, inriktat på big data analys, strategi och aktiveringsstjänster. Allt börjar i analysen och sedan bygger vi strategier och aktiveringsmodeller därifrån, säger Joakim Leijon, vd för Whispr Group, som också blir namnet på nyfusionen.

Företaget, som idag har runt 100 kunder, däribland Coca-Cola, McDonalds och Disney, får i och med sammanslagningen kontor i Stockholm, Oslo och New York.

Målet är en omsättning på 45 miljoner kronor under 2015. Whispr Group vill skapa en egen nisch på marknaden, enligt Joakim Leijon.

– Vi ser att det växer fram en marknad i efterdyningarna av att sociala och digitala medier växer så snabbt. Efterfrågan på analys växer absolut snabbast.

– Som marknadschef, produktchef och pr-chef krävs det att man kan argumentera för resultaten för det man gör. Företag vill ha snabba strategier som utgår från data, men också djupare strategier som utgår från digitala och sociala medier.

Hur ser du på konkurrensen?

– Många mediebyråer, reklambyråer och pr-byråer gör uppföljning och research, men det här är vårt kärnerbjudande. Vi mäter ofta andras kampanjer och lyfter fram värdet i kronor och genomslag. Vi kompletterar andra byråer snarare än konkurrerar med dem.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

MediapilotWhispr

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.