Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Welcom tappar i vinst

Publicerad: 3 Mars 2014, 09:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:46

Pr-byrån backar något i jämförelse med 2012. Vinsttappet beror på kundförlusten av Team Sportia.


Ämnen i artikeln:

Welcom

Förra årets rörelseresultat landar på 0,7 miljoner kronor, vilket kan jämföras med föregående års vinst som noterades till 1,4 miljoner kronor.

Nettoomsättningen ökar något, från 24,6 miljoner kronor 2012 till 28,4 miljoner kronor 2013, och byråintäkten uppmäts till 20,2 miljoner kronor.

Under året har Welcom tagit hem brons i Guldnyckeln för kampanjen Frölundastatyn.

Man har även anställt två nya personer.

Vinstminskningen beror på att pr-byrån förlorade 774 000 kronor när man tappade Team Sportia i samband med företagets rekonstruktion.

– Det var mindre kul med kundförlusten, men den har vi vetat om ett tag så det kom inte som någon överraskning. Årets vinsttapp beror på den förlusten, säger Joakim Brinkenberg, vd för Welcom och fortsätter:

– Året var i stort sett som förväntat. Det är femte året i rad sedan 2009 som vi haft en ganska kraftig tillväxt och intäktsökning.

Aktieutdelningen, som ligger på 1000 kronor per aktie, går till Anders Westgårdh, som har 501 aktier, Ulrika Brinkenberg, 359 aktier, och till Joakim Brinkenberg med sina 140 aktier.

Totalt delar bolaget alltså ut 1 miljon kronor.

Joakim Brinkenberg ser ljust på utvecklingen under 2014.

– Vi spår en fortsatt ökad intäkt och en vinstnivå som är lite mer i paritet med de föregående åren, säger han och fortsätter:

– Vi gjorde en nysatsning inför 2010, då vi gick från att vara en traditionell pr-byrå till att bli mer som en hybridbyrå. Byråintäkten sedan dess har ökat från omkring 10 miljoner till dagens drygt 20 miljoner kronor. Vi bygger långsamt och långsiktigt, utan att vinstmaximera. Allt är helt enligt planerna.

Pär Ullrich


Ämnen i artikeln:

Welcom

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.