Webbspel ska vinna nya spelare åt ATG

Webbspelet Racet, gjort av Åkestam Holst, ska få fler intresserade av att spela på hästar.

I ATG:s webbspel Racet tävlar man online mot andra spelare. Det är utformat som ett gammalt tivolispel och för att få hästen att röra sig framåt ska man ropa olika röstkommandon i datorns mikrofon. 

– Ambitionen med kampanjen är att hitta nya spelare genom att finnas på arenor utanför dem där de redan trav- och galoppintresserade finns. Genom att själv heja fram sin häst via mikrofonen väcker man de känslorna som travet ger, säger Patrick Dry, copywriter på Åkestam Holst.

Spelet kommer att ändra utseende beroende på årstid och på vilken bana de riktiga travtävlingarna hålls.

– Spelet kan också användas för utlottningar och andra typer av give aways.

Spelet ska marknadsföras i ATG:s reklamfilmer inför Elitloppet med en påhängsfilm på fem sekunder. En längre reklamfilm har också spelats in som kommer att gå på webben.

– Kampanjen kommer också höras på Spotify, synas som banners men till stor del kommer vi att förlita oss mycket på ATG:s egna kanaler, till exempel på deras nyhetsbrev som når 400 000 spelare.

Arbetsgrupp Åkestam Holst:

Art Director: Björn Gustafsson, Jesper HolstCopywriter: Patrick Dry, Mark Ardelius, Anders ByströmDigital Producent: Alex PichaPR: Martin CedergrenPlanner: Mikael GrenrosProduktionsledare: Ikka NorbergKundansvarig / Projektledare: Nico HasselströmKommentator: Hasse G LindskogRegissör: Nisse AxmanFoto & Kamera: Oskar Törnros

Digital produktion: From Stockholm With LoveLjudproduktion: Plan8

Henrik Widell

Publicerad 2011-05-18 12.45Uppdaterad 2015-12-06 15.10

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: