Volts cd: "Det är lättare för män att klättra"

HELGLÄSNING. Sverige toppar listorna över världens mest jämställda länder. Trots det är kvinnorna få bland de högsta kreativa cheferna på svenska byråer. Hur kan det vara så år 2017? Volts cd Helena Leach hjälper till att besvara frågan.

Klackarna slår mot parketten när Helena Leach kliver över tröskeln till det ljusa mötessrummet i Volts lilla hus nära Nytorget. Hon har klarröda läppar och bär en knallblå blus med röda inslag.

När vi har suttit ner en stund, och hon ska exemplifiera hur man kan bygga sitt varumärke som nykomling i branschen, står det klart att hennes färgstarka framtoning inte är en slump:

– Oavsett om jag ska göra en presentation för en kund eller hålla en föreläsning så ser jag till synas och göra anspråk på uppmärksamheten, säger hon.

– Man måste våga ta för sig – kliva in i rummet och äga det. Det behöver inte alls vara på ett arrogant sätt, förklarar Volt-chefen, och lägger till att man kan faktiskt kan äga ett rum även som junior. Bara man gör sin hemläxa ordentligt och är påläst.

Sverige slår sig för bröstet när det kommer till jämställdhet. Hur kan det då komma sig att de kvinnliga kreativa cheferna är så få, inom en trendkänslig bransch?

– Det är en jättebra fråga. Tjejer förväntar sig oftare att andra ska se att de är duktiga och presteterar bra, killar å sin sida berättar gärna om det – är min erfarenhet. Det tycker jag att vi tjejer generellt kan ta efter.

Helena Leach betonar att hon absolut inte drar alla över en kamm. Det finns många superbegåvade både män och kvinnor, men hon tror att det är lättare för män att klättra, eftersom de ofta vågar tar för sig mer. Hon tror också att bristen på kvinnliga kreativa ledare kan ha med familjebildning att göra. De flesta behöver jobba några år innan de kan aspirera till en chefstjänst. För många kvinnor uppstår där en krock med fasen i livet då man får barn – vilket gör att man lätt blir omsprungen, menar hon.

– Det blir gärna en kvinnofälla, det är en realitet att det är på det viset. Jag kan inte sitta och fabricera något annat tyvärr, säger hon och fortsätter:

– Om båda i relationen vill växa inom sina jobb så går det sällan ihop. Själv var jag var väldigt orolig när jag fick mitt första barn. Vad skulle ske nu? Vad händer med min roll och hur kommer jag att uppfattas? Rädslan fanns, men som tur hade jag fel. Jag kom tillbaka med helt andra erfarenheter och energi, vilket istället hjälpte mig framåt, säger hon.

Helena lägger till att hon tror att den pågående Me too-rörelsen kommer påverka kvinnors möjligheter i arbetslivet positivt.

– Det är en en fantastisk kvinnlig revolution, som förhoppningsvis kommer att bidra till förändring inom flera områden, hoppas hon.

Brist på förebilder

För tio år sedan fanns det i princip inga kvinnliga cd:s i Sverige berättar Helena Leach. Till skillnad från sina manliga kollegor som såg upp till dåtidens uteslutande manliga kreatörstjärnor, så hade hon inga kvinnliga förebilder att inspireras av i branschen. De var helt enkel för få, berättar hon.

– Jag önskar att jag kan bli en förebild för dem som kommer in i branschen nu. Skolan Berghs har uttryckligen beskrivit hur viktigt det är för dem att kvinnor i högre positioner undervisar där. Då förstår eleverna att det är möjligt att vara kvinna i min roll, och det tycker jag är otroligt viktigt säger hon.

Helena Leach berättar om den gången för tio år sedan när hon i ett utvecklingssamtal på en tidigare arbetsplats fick frågan om var hon såg sig själv om fem år. ” Som cd” svarade hon, helt naturligt – eftersom hon i princip tagit på sig den rollen i många av sina projekt.

Inte här i alla fall”, var svaret hon då fick.

– Det gjorde mig ledsen, naturligtvis. Det var mitt mål och jag visste att jag skulle dit. Jag kände en stor besvikelse över att de inte ville ge mig erkännande, säger hon.

"Simmade för allt jag var värd"

Det har gått drygt ett år sedan Helena Leach klev in som cd på Volt, efter att ha drivit den egna designbyrån The Kitchen i några år. Hon utbildade sig till grafisk designer i England, där hon stannade kvar och jobbade ett tag. Sedan följde en kort sejour i Berlin innan hon flyttade hem till Sverige.  År 2004 började hon på varumärkesbyrån Grow, som hon beskriver som en otroligt viktig skola.

–Jag lärde mig otroligt mycket på Grow, inte minst om hur viktigt det är med ett grundläggande strategiarbete. Min dåvarande cd Jari Ullakko släppte mig dessutom i den djupa delen av poolen redan från början, och jag antog utmaningen. Eftersom jag var ambitiös och ville visa framfötterna, simmade jag – med skräckblandad förtjusning – för allt jag var värd.

Klimatet på Grow var hårt, minns Helena Leach. Det var under början av 2000- talet och utrycket utbrändhet hade ännu inte sett dagens ljus. Den som jobbade mest var bäst,  och det var inte ovanligt att man satt kvar till långt efter midnatt. Gick man hem före åtta  på kvällen var det med ett sting av ångest över att man varit lite lat.

– Som tur är har den attityden försvunnit på de flesta byråer, säger Helena Leach.

Något som däremot finns kvar i allra högsta grad, och som hon själv ofta behövt hantera är det som hon kallar för en manlig ”bastukultur”.

– Plötsligt kunde jag se en del av min arbetsgrupp stänga in sig i ett rum. Jag insåg snabbt att om jag ville vara med i vissa möten så var det bara att klampa in och låtsas att jag var inbjuden. Det kommer inte lätt för en ung tjej, men jag var driven och jag insåg att det var det enda sättet för mig att få vara med och ta plats, berättar Helena Leach.

Med "passion" som ledord

När hon kom till Volt som cd för design och varumärkesutveckling, var Daniel Vaccino, numera på Åkestam Holst, cd över reklamdelen. Det hade varit lite turbulent på byrån, och den nya cd-duon bestämde att de skulle vara entusiasmerande som ledare. De skulle peppa och inte peka med hela handen.

Hur är man en bra cd?

– Jag försöker föregå med gott exempel, sikta högre än förra gången, jobba lika hårt eller hårdare än andra, och visa att jag håller fanan högt. Man måste få med teamet på tåget. Om man ska hitta nya lösningar så kräver det att man har en pepp ledare. Mitt ledord är ”passion”.

Volt har något av ett uppsving, och byrån har bland annat vunnit några stora kunder. Vad beror det på?

– Vi syns för att vi gör bra grejer, och vi gör bra grejer för att vi har en bra sammansättning av människor som jobbar här.  Vi är också väldigt duktiga på design med tyngd på varumärkesutveckling och strategi, vilket har gett oss en stor stor bredd av kunder, svarar Helena Leach och fortsätter:

– Det är hela den kakan som gör att vi lyckas, och som gör – bland annat – att vi gång på gång hamnar i topp bland byråer som exempelvis Berghs elever vill jobba på.

Ni kammade hem Lidl som kund nyligen. Var ni säkra på att få dem?

– Man är aldrig säker, men just i Lidl-fallet så kände vi att vi hade presterat sjukt bra. Volt har en stark strategisk grund i allt vi gör, och generellt sett är vi bra på att tänka utanför boxen när det gäller vad som efterfrågas i en brief.

Hur långt har ni kommit i arbetet med Lidl?

– Vi jobbar med deras kommunikationskoncept  och till viss del även det visuella uttrycket. Lidl är ett troligt starkt varumärke, utan att vara  enkelspårigt. Det vi gör för dem går att applicera på så många delar av deras varumärke, och att utveckla i oändlighet, samtidigt som det finns en tydlig förankring i deras affärsstrategi. I vår kommer resultatet, avslöjar Helena Leach.

Vad är ditt främsta råd till unga kvinnor som är nya i branschen?

 – Våga ta plats. Vi har alla lika stor rätt till det.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2017-12-16 08.00Uppdaterad 2017-12-18 11.11

Ämnen i artikeln: